19 juli 2012

Grillfest och festivalbesök

Igår var vi på grillfest hos Maria och Krister i Jakobstad. Vädret visade sig från sin absolut bästa sida och lyste från en nästan klarblå himmel.

Här pågår grillning av halloumi, en av mina favoriter på grillen.
Dags för mat. Linnea och hennes nya kille kunde också komma och det blev en middag med supergod mat och mycket skratt. Vi åte också det bästa grisköttet någonsin. Sååå mört och sååå välkryddat. Det gav sån mersmak att Maria och Krister följande dag tog oss till butiken i Larsmo, som är den enda platsen man kan köpa "Nisses biffar" som dom heter.
Stella är Marias och Kristers nya familjemedlem på tre månader. Hon är terrier och sprang omkring som ett duracellbatteri hela kvällen. Snacka om energi:-)
Hon älskade när man lyfte upp henne och kunde inte få nog av gosandet.
Efter middagen promenerade vi in till Jakobstad centrum eftersom festivalen "Jakobs Dagar" pågår hela veckan med massor av olika evenemang. Vi styrde kosan mot öltältet utanför stadshotellt för att lyssna till några band,
Vi avslutade kvällen på en liten irländsk pub (största delen av pubar i Finland verkar vara irländska) och av döma av de glada minerna så var humöret i topp ända till slutet.
Vi vaknade vid tiotiden i morse och det verkade som om vi alla överlevt utan baksmälla. Jag kände mig lite trött men så gick vi och lade oss kl 2 också. När vi ätit frukost begav vi oss på köttjakt till Larsmo. Jag och Steve köpte 1,5 kg grisbiffar som vi ska äta till lunch imorgon. En biff var lika stor som en mattallrik!
Efterr att ha åkt tillbaka till M&K med köttet hämtade vi upp Linnea och åkte till Fäboda som ligger vid havet för kaffe. Vädret var grått och det blåste ordentligt på sjön men i kafeterian var det varmt och skönt.

Steve och jag kom hem igen vid tretiden och jag åkte nästan genast och hälsade på min kompis Beatrice som befann sig hos sin mamma tillsammans med sin nästan nyfödda son Alexander. Det var första gången jag såg honom och han var hur söt som helst, sov nästan hela tiden. Vår hemby ligger ju vid havet så det verkar som om halvsluften söver.

Nu har vi ätit laxkotletter som farsan rökt i äppelträspån. Till fisken åt vi nypotatis (naturligtvis), tzatziki och mozzarellasallad. Oj vad vi var mätta efteråt, det var inte någon liten kotlett heller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...