29 juni 2012

På utflykt till havet

Idag tog Steve och jag halva dagen ledig or rymde iväg till Brighton. Jag har inte varit där på två år trots att det bara är 45 min med tåg från Clapham Junction.
När vi kom fram till Brighton gick vi till den populära och hippiaktiga stadsdelen Kemp Town. Den stadsdelen var en ny bekantskap för mig men jag trivdes genast eftersom den påminde om Camden i miniformat, massor av cafeer, andrahandsaffärer osv.
Lite Notting Hill-aktigt också
 
 
Huvudgatan i "Kemp town"
Undrar hur vegetariska skor ser ut, sulor av sallad?
Nej, de sålde verkligen inte kött utan inredningsartiklar.

Efter en timmes rundvandring letade vi fram Brightons Little Bay-restaurang för lunch. Vi verkade ha missat lunchrusningen för vi var helt ensamma på restaurangen. Kunde inte klaga på servicen:-)
Jag provade på grillat ankbröst till förrätt som var helt underbart gott. Gillar verkligen grillat kött i alla former.
Till huvudrätt blev det kycklingbröst som fyllts med valnötter och soltorkad tomat som serverades med någon slags chilisås och briesås. Jag beställde "säsongens grönsaker" till sidorätt eftersom jag skippade potatisen. Broccoli och gröna bönor verkar vara i säsong året runt.

Efter den härliga lunchen vandrade vi runt i affärerna ännu ett par timmar innan vi tog glasspaus. Jag tillåter mig en sockring efterrätt då och då eftersom jag har nått min trivselvikt. Jag märker dock att sötsaker inte alls smakar lika goda som tidigare, för söttsliskigt helt enkelt. Mintglassen var för söt för mig så den gav jag till Steve men choklad- och hasselnötssmaken var helt ok.
Vid fem tog vi tåget hem igen, trötta av all frisk luft men nöjda. Skulle gärna bo på hotell i Brighton en natt för att prova på staden "by night". Det finns hur många mysiga barer och pubar som helst gömda bland de smala gatorna.

2 kommentarer:

  1. Mysig dagsutflykt! Jag har inte varit i Brighton på flera år. Man kanske ska åka dit en veckodag som ni gjorde, kan tänka mig att det inte är lika mycket folk där då?

    SvaraRadera
  2. Gör det, och absolut en veckodag. Det var ganska mycket folk (fredag trots allt) men inte som på helgen. Och du som gillar kaffe och cafeer kommer att befinna dig i paradiset, speciellt om ni besöker Kemp town:-) Hur många som helst och det bästa är att det inte är kedjor.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...