28 maj 2012

Värmeböljans sista dagar

Hej igen. Har inte hunnit blogga något under helgen för jag har antingen förberett lördagens Eurovisions-middag, solat i parken, gått på gym eller något annat. Imorgon lär det bli svalare igen (23 grader) så man måste ta vara på värmen.

Här ska ni iallafall få se lite bilder från helgen.
Bordet står dukat inför lördagens middag. Jag försökte göra allt i god tid men ändå blev det stressigt i slutet:-)
Kvällen inleddes med skålande i Prosecco. Sååå gott och läskande i värmen.
Till förrätt blev det gravad lax med kräm på philadelphiaost, creme fraische, kapris och lite till. Allt serverades på mitt fröbröd. Så enkelt men riktigt gott och jag ska sätta upp receptet snart.
Till förrätt gjorde jag det enkelt för mig och gjorde moussaka. Den kan man förbereda i god tid och bara sätta in i ugnen när gästerna kommer. Den blev en framgång. Jag höll på att glömma att fota rätten och Carola fick påminna mig. De har blivit lika vana som mig med att jag fotograferar allt till bloggen:-)
Till efterrätt hade jag svängt ihop en bärtårta med vaniljkräm och hallonsylt till fyllning. Kakbotten är gjord av mandelmjöl så mycket low carb. Den blev helt bra men nästa gång tror jag att jag ska blöta bottnarna med sockerfri saft.

Eurovisionsschlagerfestivalen hann börja innan vi ens ätit upp förrätten men eftersom jag hade placerat matbordet framför TV:n (har ihopfällbart bord) så missade vi inget:-) Som vanligt var majoriteten av låtarna bara skit och man undrade i sitt stilla sinne att om det värdelösa bidraget som skickades till finalen var det bästa de kunde komma upp med, hur dåliga skulle inte de bidrag som inte kom vidare i hemlandet ha varit?!

Sveriges Loreen var dock i sin egen klass. Jag gillade inte koreografen, töntig modern dans, men man kunde ju alltid titta bort när hon sjöng:-)
Finland röstar och vi måste utmärka oss som vanligt.
Så här glada blev mina svenska kompisar när det stod klart att Sverige tagit hem segern:-D. "Vår" efterfest fortsatte sedan ända fram till 2-tiden. Länge sen man varit vaken så länge.
På söndagen vaknade jag alldeles för tidigt av att sovrummet värmdes upp av den gassande solen. Jag hade ingen baksmälla men var trött. Efter ett par timmar i parken följde jag med Steve och hans kompis Dave till en liten cykelutställning i Kingston som ordnades av en cykelaffär där. Jag är ju inte precis cykelintresserad men hade inte lust att sitta hemma och uggla heller så jag valde det minst tråkiga av de två:-).

Man kunde bland annat se den här guldfärgade cykeln som ägts av självaste påven John Paul II. Han hade fått den som present 1979. Jag tvivlar på att han någonsin suttit på den eftersom risken var stor att hans kåpa skulle ha fastnat i hjulen.
När vi kom hem igen från Kingston lyckades jag hålla mig vaken till 6 men sedan var jag bara tvungen att gå och lägga mig en stund, kunde inte hålla upp ögonen en minut till. Den vilopausen räckte tre timmar! Trots att jag sov så länge på kvällen somnade jag som en stock igen när jag lade mig vid elvatiden.

2 kommentarer:

  1. Loreens koreografi var dessutom gjord av en finlandssvenska ; )

    SvaraRadera
  2. Förvånar mig inte, vi höll på och skratta ihjäl oss när hon trippade på tå:-).

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...