1 maj 2012

Måndags- och tisdagsaktiviteter samt lite bakning

Pust, nu har jag äntligen gjort allt som jag planerat för dagen och kan sätta mig ner. Har varit igång sedan 8 i morse men nu är lägenheten i sådant skick att mina föräldrar kan se den:-) Vi hinner tyvärr inte byta ut de heltäckande mattorna och renovera köket men vi har iallafall målat klart baksidan av sängkammardörren, den som blev kvar sedan Steve målade alla andra 5 dörrarna för 8 månader sedan. Han orkade inte ända fram med andra ord:-).

Igår hann jag iallafall träffa Suss på restaurangen Albannach i Trafalgar Square och tre timmar bara flög iväg som vanligt.
Normalt brukar jag alltid beställa något med lever till förrätt men jag beslöt mig för att leva farligt och beställa lax på tre sätt den här gången. Riktigt gott, speciellt den gravade versionen.
När det gällde huvudrätten så återvände jag till det vanda, ribeye stek, så gott. Jag bytte ut franskisarna mot gröna bönor.

Efter huvudrätten orkade vi inte med någon efterrätt. För mig skulle det ha blivit ost men jag ville inte ha mer salt så istället beställde vi in ännu var sitt glas vin:-)

Som jag sade tidigare så har jag legat i idag för att ställa allt i ordning tills mina föräldrar kommer hit imorgon. Vi har städat, rensat ur vårt sovrum där de ska få sova (jag och Steve flyttar ut på luftmadrass i vardagsrummet), slängt bort dammsugaren (efter avslutad städning för den hade sjungit på sista versen), shoppat mat samt bakat en laddning chokladbiscottis som är perfekta till kaffet. Ni hittar receptet på den här bloggen samt lägst när i det här inlägget. Godsaker med få kolhydrater som man kan njuta av med gott samvete.
Annars så har det varit riktigt varmt idag och det verkar ha fått vissa att bete sig konstigt. 

När jag gick genom parken/begravningsfältet till livsmedelsbutiken såg jag två alkisar som höll på och knuffade varandra. Först såg det ut som om de kompisknuffade men det blev allt mer hårdhänt tills en av deras kompisar fick gå emellan. Två minuter sedan såg jag en CP-skadad man med stelopererade sneda ben som skyndade fram i snabb fart med stöd av en husvägg. När väggen tog slut föll han pladask i marken. Såg han inte att väggen tog slut?! Han skadade sig som tur var inte. Slutligen när jag gick in i vårt shoppingcenter hörde jag på långt håll ett svart par som grälade. De skrek så att det hördes i hela centret. Det stod ett par vakter runt men de bara skrattade tills kvinnan började gå till handgripligheter. Har värmen gått i huvudet på vissa personer?!

Ca 50 st 
150 g sötmandel
75 g smör, rumsvarmt
1 dl sukrin (eller annat sötningsmedel utan kolhydrater)
1 knivsudd stevia
3 ägg
2 msk kakao av bra kvalitet
100 g mörk choklad
7 dl mandelmjöl
2 tsk bakpulver
Vaniljpulver, alternativt vaniljarom motsvarande 2 tsk vaniljsocker

Sätt ugnen på 200˚C. Hacka mandel grovt. Rör smör, sockerersättning poröst med elvispens vispar. Tillsätt ägg, ett i taget under tiden du vispar. Blanda samman mandelmjöl, kakao, bakpulver, hackad choklad, vanilj och mandel och rör ner det i smeten. Vispa på lägsta hastighet tills allt är blandat, inte längre. Tag upp degen på köksbänk och rulla den till två längder som är lika långa som plåten. Platta till lite. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Baka längderna i nedre delen av ugnen i ca 30 minuter. Ta ut plåten. Sänk värmen till 120˚C. Låt längderna svalna lite och skär dem sedan i långa, sneda bitar. Lägg tillbaka dem på plåten med snittytan uppåt och torka dem i ugnen i ca 30 minuter eller tills de är torra.

2 kommentarer:

  1. oj, vågar man sig alls till era kvarter!? Värme och konstigheter brukar höra ihop. Ni har väl fått så mycket regn nu att folk blir alldeles ifrån sig så fort solen visar sig och värmen stiger...

    SvaraRadera
  2. Hahaha, och den här stadsdelen som är lugnare än många andra:-)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...