3 april 2012

Vardagsmat och jobb

Väskorna är uppackade, resekläderna tvättade och gymet besökt. Det känns nästan, men bara nästan, som om vi inte ens varit borta.

Jag återvände redan igår till min normala kost, även om jag följde den nästan till 100 % när jag var på semester också, och idag blev det sesamfröpanerad lax med stekta "greens", coleslaw och äggsallad till lunch. När Steve pratade om att vi skulle äta "greens" till laxen frågade jag vilka typer av greens (grönsaker)?. Han svarade "greens". Haha, jättekul (not) sade jag och sa att då får han gå till affären och köpa dem själva. Det visade sig att grönsaken faktiskt heter Greens och både ser ut och smakar vitkål.
Till middagen stekte jag ett par korvar som jag åt med "blomkålsrisotto". Jag hade aldrig gjort risotton tidigare men den var mycket god och lätt som en plätt att göra. Jag hittade receptet här men det finns också under bilden.
Blomkålsrisotto
3-4 personer

½- 1 grovrivet blomkålshuvud beroende på storlek
10 champinjoner/kantareller etc
1 lök (hackas)
1dl créme fraiche
2,5 dl vispgrädde
½-1 dl färskriven parmesanost
salt/vit & svartpeppar
Smör till stekning

Stek blomkålen i smör i en stekpanna. Sätt till sidan. Fräs lök och svamp, tillsätt grädden och creme fraichen och låt koka upp. Blanda i blomkålen och låt det koka ihop på låg värme ca 5 minuter. Vänd i osten och smaka av med kryddor. Servera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...