25 april 2012

Tisdagens aktiviteter

Börjar kanske bli en smula enformigt, men här har det regnat mest hela dagen, med inslag av åska. Det verkar emellertid som om temperaturen kommer att krypa uppåt lite, med hela 17 grader på lördag (regn dock).

Igår kväll var det ganska fint med nästan klarblå himmel och varmt. Det ger en iallafall lite hopp om bättre tider.

Igår hade jag också ett återbesök hos min GP för att gå igenom resultatet av mitt senaste kolesterolprov. Det hade gått ned lite men hon började ändå dra fram alternativet medicinering. Den tanken satte jag stopp för genast, speciellt när jag googlat kolesterolinformation på internet och funnit att mitt värde inte alls är onaturligt högt. Det kom hon också fram till själv när hon satte in min längd, vikt, livsstil etc i ett slags program som hon hade. Hon lät riktigt förvånad när resultatet som datorn spottade ut var att jag ligger väl inom gränsen för vad som är normalt. Tji fick hon:-). Hon ville iallafall ta det säkra före det osäkra och boka in mig till en lipidmottagning på posha Chelsea and Westminster hospital. Många läkare här bryr sig inte nämnvärt om patienterna, fungerar inte en behandling så skiter de i en, men här har jag stött på en envis en:-) Anyway, eftersom det inte innebar några kostnader för mig (då det går genom min läkare) och mottagningen är på ett bra sjukhus (skulle hon ha föreslagit Tooting eller något annat halvkasst sjukhus så skulle jag ha sagt nej) så gick jag med på det.

Om ni vill ha en wbbsida med lättförstådd information om hur kolesterol fungerar så rekommenderar jag den här. Enligt informationen ska det totala kolesterolet ligga under 6, mitt var 4,2. Mitt triglyceridvärde, dvs hårda fetter, ska ligga under 1,7, mitt var 0,91. Det här värdet är oftast lågt bland det som äter få kolhydrater eftersom det påverkas sockerintaget. HDL är det goda kolesterolet och får gärna vara högt, mitt var 2,04, dvs perfekt. Det är också högre bland de som äter LCHF. Det enda som var lite högt var LDL men det är mångfacetterat eftersom det består av molekyler av olika storlekar och de stora är bra eftersom det transporterar kolesterol till cellerna som byggnadsmaterial. Det är de små som kan leda till problem. Man ser dock inte storlekarna i sådana här enkla blodprov.

Sådärja, nu vet ni mitt kolesterolvärde:-D

Kvällen avslutades på bio med Steve där vi såg actionfilmen Battleship. Gillar man Transformers, som jag gör, så rekommenderar jag den här. Förutom den vanliga sötsliskiga amerikanska patriotismen så var det en riktigt bra actionfilm med många inslag av humor. Alexander Skarsgård var också med på ett hörn.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...