2 april 2012

North Devon - Dag 2

Efter en stadig English breakfast satte vi oss i bilen igen för lite mer upptäcksresande. Den här gången åkte vi norrut från Ilfracombe, till de två småstäderna Lynton och Lynmouth som ligger i Exmoor nationalpark, alldeles vid kusten. Lynton låg nere i dalen och Lynmouth på berget ovanför. Båda samhällena var hur mysiga som helst, faktiskt ett ställe där jag och Steve skulle kunna tänka oss att bo eftersom allt var så välskött.
Verkar inte hända mycket om den största nyheten den veckan var att getter fått hälsointyg:-)
Englands lilla Schweiz säger de om sig själva:-) Jag som bott i Schweiz kan nästan hålla med, åtminstone var det tillräckligt bergigt.
Lynton
De älskar sin fudge i Devon.
Man kunde ta sig ned till Lynton till fots, men om man inte kände för att gå hela vägen upp igen...
...kunde man ta en linbana vilket vi gjorde. Det var verkligen värt £2,25 att slippa gå hela vägen upp.

När vi körde vidare från Lynmouth var vi tvungna att köra uppför ett berg med 25 graders lutning, och det var ingen kul körning kan jag säga. Jag hade dessutom den yttre körbanan, mot avgrunden, och fick trycka ned gaspedalen i botten samtidigt som jag tog kurvorna snävt för att inte komma över på den motsatta körbanan. Rondellerna var inget jämfört med den här bergsbestigningen. I sådana här situationer är det guld värt att ha en automatväxlad bil så man slipper byta växel mitt i backen och riskera att bilen börjar rulla bakåt. Det skulle ha varit intressant att veta vad blodtrycket låg på när vi äntligen kom upp:-).

Vår nästa anhalt var staden Minehead som ligger i Sommerset. På vägen hade vi turen att se en flock med vilda Exmoor-ponnyer (alla nationalparker i England verkar ha sina egna ponnyraser)
Minehead var ingenting speciellt, som alla andra medelstora Engelska städer, men den här skylten som lekte med titeln till filmen Hajen (Jaws på engelska) var lite kul.
Vid tretiden var vi tillbaka i Ilfracombe igen...
...perfekt för Cream Tea på samma cafe som vi besökt för två år sedan. Jag gillar inte te så drack kaffe till min scones, gick bra det också. Sååå gott, och massor av clotted cream ska man ha på. Eftersom det var semester tillät jag mig en kolhydratstinn "rätt" per dag, dagen före hade jag lyxat till det med en pint cider:-)
Vi åt middag på Combe Cottage även ikväll. Det var så gott att vi inte såg någon poäng i att välja ett annat ställe och kanske bli missnöjda. När vi var på väg att lämna restaurangen på fredag frågade vi om det gick att boka bord till lördagen, samma tid. Först dröjde han men sade att jodå, det går bra. Vi trodde att han dröjde för att han funderade på hur många lediga bord de hade, men det visade sig att vi var de enda gästerna, hela kvällen!! Han trodde säkert inte sina öron när vi sa att vi ville boka bord, men vi är vana från London där man bör boka om man vill vara säker på att få plats, speciellt på helgerna.

Vi kunde iallfall inte klaga på servicen utan fick servitörens hela uppmärksamhet även om det kändes lite ensamt:-) Maten var lika fantastisk som vanligt, jag valde samma förrätt som igår men nötköttsbiffar till huvudrätt som serverades med stekta svampar, pepparsås och massor av ovanjordgrönsaker. Ljuvligt. Vi drack också samma Rioja som igår, onödigt att byta ett fungerande koncept:-)
Kvällen avslutades ännu en gång med en sängfösare i vår B&B-bar.

Imorgon kommer jag att skriva om de sista dagarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...