10 mars 2012

Lördagsmiddag

Ikväll har vi ätit gott. Till huvudrätt åt vi rostade grönsaker (zucchini, paprika, lök, blomkål, fänkål) som jag delade i mindre bitar och stekte i ugn på bakpappersklädd plåt i 225 grader ca 20 minuter. När grönsakerna var mjuka ringlade jag över en sås på 1/2 dl olivolja, 1 pressad vitlökslyfta, 1 tsk timjan, 1 tsk salt och 1 krm svartpeppar. Jag hittade som vanligt receptet i Anna Halléns kokbok LCHF för kvinnor.
Till de rostade grönsakerna åt vi sirloin-stek som Steve fick ansvaret för, jag är så dålig på att steka kött (speciellt nöttött) och steker ofta för länge. Jag gjorde också en kall bearnaisesås som passade perfekt till köttet och var superenkelt att göra (även det här receptet kommer Anna Halléns kokbok LCHF för kvinnor):

4 portioner
2 msk silverlök (jag valde vanlig gul lök)
4 dl creme fraiche
2 msk vitvinsvinäger
1 dl färsk, finhackad persilja
2 tsk torkad dragon
1 tsk gurkmeja
1 tsk salt
2 krm vitpeppar

Riv löken. Blanda försiktigt ihop alla ingredienser och ställ kallt en stund för att låta smakerna mogna. Otroligt gott till kött!

Till efterrätt gjorde jag mina gamla trogna kokospannkakor. Steve var helt lyrisk för det var hans första efterrätt på hela veckan:-)
Imorgon lär det bli 17 grader (i skuggan) och strålande sol och jag har redan förberett Steve på att jag skulle vilja besöka Richmond Park (han är inte mycket för promenader OCH sol så man måste ge honom tid att smälta informationen:-). Jag har tidigare bara kört igenom den ett par gånger med bil men nu skulle det vara kul att ströva omkring lite. Det är så synd att slösa bort en vacker dag med att sitta inne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...