17 mars 2012

Ditt och datt från veckan

Så är det då söndag igen och vi har bara hållit oss i hemknutarna. Det har varit ganska grått och trist och den enda gången som vi gick ut var för att köpa middag.

Här är en liten samling bilder från veckan.

I onsdags träffade jag Tina på middag och drinkar i Covent Garden. Var annars:-) På vägen till restaurangen Boulevard Brasserie (rekommenderar verkligen stället om man gillar fransk mat) stötte jag på ännu ett gäng ägg. De faschinerar mig:-).
En hårresande sak.
Symetriska linjer
Den här skulle jag kunna tänka mig ha stående i vardagsrummet.
Det blev ett litet missförstånd i köket för jag fick mina två efterrättsostar på två brickor. Det blev ganska trångt på vårt lilla bord.
I veckan gjorde jag bland annat kållåda. Förutom köttfärs så tillsatte jag även strimlad bacon och överbliven fetaost.

Det här är en av Steves middagar som jag inte alls var sugen på att dela, stekt lammkött och en stor kludd mintsås till det.
Det här åt vi igår, stekt sirloin-stek, ugnsrostade grönsaker och kall bernaisesås (hemmagjord och Steves nya favorittillbehör till kött)
Idag gjorde jag en bakdrive och bakade två satser fröbröd (recept i slutet av inlägget), ostsemlor (recept också i slutet av inlägget) och formfranska, allt LCHF. Nu har jag frukost för lång tid framöver.
Ostsemlorna är också perfekta till räksmörgåsar. När Steve får välja en lätt middag så väljer han ofta räksmörgåsar så det blev det ikväll.

Annars så har jag varit ganska effektiv idag (vaknade före kl 6 pigg som en mört, men lyckades somna om efter en timme roterande i sängen) och hunnit jobba bort lite så att jag kan inleda veckan med en tom inkorg. Jag har också fått undan lite administrativa grejer som är sååå tråkiga men som måste göras. Jag bokade också våra flygbiljetter hem till mitten av juli. Man måste vara snabb för priserna går snabbt upp och avgångarna blir allt sämre (vem vill övernatta i Vanda typ?!). Priserna hade stigit med ca 10 pund sedan jag kollade för en vecka sedan, och då är det 4 månader tills vi ska åka?!

Och här kommer ett par av brödrecepten

Fröbröd

2 dl frön (linfrö, solrosfrö, sesamfrön etc)
1 msk fiberhusk
1 tsk bakpulver
2 dl riven ost
3 ägg.

Blanda och häll upp på en bakpappersklädd plåt och forma till en fyrkant. Grädda i 225 grader ca 8 minuter

Ostfrallor (6-8 st)
2 tsk bakpulver
2 dl mandelmjöl
6 msk bakepro
1,5 msk fiberhusk
4 ägg
4 dl riven ost

Blanda de torra ingredienserna och sedan ägg och ost. Klicka ut 6-8 klickar på bakplåtspapperklädd plåt och grädda i 10 min i 225 grader.

2 kommentarer:

  1. när vi var i London och firade pappas födelsedag för några år sen, så hade de ju elefanter överallt. De tycks ha bytt ut dem till ägg..Vad är annars bakepro? Nåt svenskt/finskt alternativ till den?

    SvaraRadera
  2. Hejsan, jo, verkar vara nytt tema varje år, ifjol var det kossor. Bakepro är svenskt, jag beställde min förpackning från finska fitnesstukku i somras. Det är väldigt drygt.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...