31 januari 2012

Restaurang Åsa

Ja, när det inte blev någon trerätters idag så fick jag använda det jag hade hemma.

Jag hade ännu en hamburgare kvar och den åt jag med smält ost, aoli, tomat och rödklök. Jag hade också några baconskivor kvar som jag stekte upp tillsammans med halverade brysselkål, som jag först kokat mjuka i vatten. Man hittar ofta brysselkål och knaperstekt bacon som sidorätt på restauranger. Som godis.
Till kvällen gjorde jag Indisk kokoswok. Jag hittade receptet i Anna Hallens LCHF-kokbok "LCHF för kvinnor" men ändrade lite beroende på vad jag hade hemma. Rätten är en kokosfantasts dröm. Ni hittar receptet här nere
4 portioner
4-6 kycklingfileer
1 paprika
1 gul lök
5 färska champinjoner
kokosfett att steka/woka i
1 tsk ingefära
1/2 tsk kardemumma
2 krm cayennepeppar
1 tsk paprikapulver
1 tsk malen svartpeppar
1 dl jordnötter (jag tog hackad mandel)
1/2 dl kokosflingor
3 dl kokosmjölk

Gör så här
  • Skär kycklingen i tunna strimlor. Kärna ur och strimla paprikan. Skala och skär löken i tunna skivor. Skär championjonerna i skivor.
  • Hetta upp en wokpanna/stekpanna. Fräs kycklingen i kokosfett (smör går säkert också bra) ett par minuter. Lyft ur kycklingen. Tillsätt mer fett och woka grönsakerna i 2-3 minuter.
  • Tillsätt kryddor, nötter, kokosflingor och kycklingen. Häll på kokosmjölken och eventuellt någon extra matsked kokosfett. Låt puttra på svag värme under lock i ca 5 minuter.
  • Servera gärna med blomkålsris eller blomkålsmos.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...