8 januari 2012

Minibarrunda och ungerska delikatesser

Vi hade en jättetrevlig kväll i Soho med omnejd igår. Vi började med att gå på en liten minibarrunda till nordiska barer med början på Nordic Bar som ligger gömd på en sidogata från Oxford Street. Vi var där redan kl 6 så det var väldigt tomt, men i gengäld fick vi sittplats. Steve drack en Lapin Kulta medan jag tog ett glas vin. Efter drinken gick vi vidare till den svenska baren Garlic and Shots i Soho som specialicerar sig på, som namnet säger, shots och vitlök. Precis som på Nordic bar kan man äta nordiskinspierard mat på Garlic and Shots, men det finns inget nordiskt öl, vilket är synd. Ännu en gång så höll jag mig till vin, denna gång serverat i ett halfpint-glas.

G&S är mer av en hårdrocksbar och det första Steve sa när vi kom ner i källaren där baravdelningen ligger var, "I dont like it here". Han kände sig uppenbarligen utanför sin komfortzon:-) Jag trivdes bra där, men så är jag inte främmande för hårdrocksmusik heller. Han slappnade av sen när han vant sig vid den svaga belysningen och såg att det inte fanns några långhåriga hårdrockare där:-).
När vi druckit upp våra drinkar fortsatte vi till restaurangen Gay Hussar som låg på gatan bredvid. Jag hade höga förväntningar på stället efter att ha läst feedbacken på nätet och varken jag eller Steve blev besvikna. Dessutom var inredningen hur mysig som helst, något som nästan är lika viktigt för mig som maten. Restaurangen har över 50 år på nacken och väggarna var täckta med karikatyrer av kända besökare; alltifrån politiker till journalister och artister.
Restaurangen är inte stor vilket ökar mysgraden.
Vi fick ett bås för oss själva och hade den här gemytliga mannen framför oss.
Till förrätt beställde vi båda ungersk korv som både såg ut och smakade som Atrias grillkorv...så skulle kanske hellre velat ha den grillad över öppen eld istället för lättrökt:-)
Huvudrätten var en höjdare, kåldolme med köttfärsfyllning, sauerkraut, bacon, ännu mer korv och creme fraiche. Jättemättande, gott och extremt LCHF-vänligt!!
Jag äter efterrätter då och då om det inte finns någon ostbricka tillgänglig, så igår blev det faktiskt en söt efterrätt. Eftersom det sker ganska sällan så påverkar det inte vikten. Igårkväll blev det en underbar vallmofröstrudel med vaniljglass. Steve beställde valnötsplättar med chokladsås och var i sjunde himlen.

Hit vill jag igen, faktiskt så mycket att jag bokade bord till torsdag också. Jag och Mia kommer att åka till finska ambassaden för att rösta i finska presidentvalet och har planerat att äta middag efterråt. Hoppas hon inte har något emot att äta ungerskt:-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...