19 januari 2012

Lasagne på LCHF-vis

Idag har jag varit hurtig på gymet med Pilates på morgonen och Body Combat på kvällen. Orsaken till denna hurtighet var att jag missade combaten i måndags och ville ta igen den. Måste nog till gymet (tänkte skriva jobbet:-) imorgon också för att duscha så jag får väl låtsas lyfta lite vikter i 30 minuter när jag ändå är där.

Ikväll gjorde jag en riktig god middag, Lasagne på LCHF-pasta. Smakade exakt som "riktig" lasagne, ingen skillnad alls. Jag hittade receptet på den här fantastiska bloggen men ni får det också nedanför bilderna.

4 portioner

Börja med lasagneplattorna

Pastadeg
4 ägg
125 g philadelphiaost eller annan färskost
0,5 dl fiberhusk

Sätt ugnen på 150 grader, vispa äggen poröst, tillsätt färskost och fiberhusk och vispa ihop.
Bred genast ut smeten (om fiberhusken hinner börja svälla blir degen mer svårhanterad) tunt på en bakplåtspappersklädd plåt, ända till plåtkanterna. Grädda i 10 minuter.

När pastan svalnat, skär i lagom stora plattor.

Höj ugnsvärmen till 225 grader

Gör sedan köttfärssåsen:
500 nötfärs
100 g champinjoner
1 burk krossade tomater (400-500 gr)
1 dl tomatpuré
4 st klyftor vitlök
1 msk oxfond
Smör
Salt
Svartpeppar
100 g riven ost som strös över lasagnen innan den sätts i ugnen

Stek nötfärsen i lite smör och lägg sedan över i tjockbottnad gryta. Skiva champinjonerna och finhacka vitlöken och stek i lite smör. Lägg över i grytan och häll sedan över tomatpurén och tomatkrossen. Krydda med oxfond, salt och svartpeppar och låt småputtra på plattan i ca 20 minuter.

Gör slutligen ostsåsen:
2 dl creme fraiche
1 dl vispgrädde
100 g gräddost
salt, svartpeppar.

Låt creme fraiche och grädde koka upp, dra sedan åt sidan och rör ner osten. Smaka av med salt och peppar.

Lägg nu plattorna i en ugnsfast form, lägg på bolognesen, sedan ostsås och varva nu så i 1-2 varv till. Avsluta med osten.

Grädda i ca 20 minuter

1 kommentar:

  1. Det ser väldigt gott ut. Tack för kommentaren på min blogg. Nu hittade jag en till som jag kan kika in på kram Gottelisa

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...