21 januari 2012

Albannach

Igår träffades Svanhild och jag på restaurangen och whiskeybaren Albannach i Trafalgar Square. När vi fick menyn såg vi att en stor del av maten var skottskinspirerat. Det var ett jätteintressant tema tycker jag, skottska delikatesser är inte bara fritterade Mars-stänger:-) Mitt val av förrätt hade dock inget med Skottland att göra men Svanhild valde Haggis med potatismos som förrätt. Jag har smakat Haggis tidigare och tycker det är gott, smakar lite som finsk leverlåda.
Medan vi läste igenom den omfattande menyn drack vi en helt fantastisk Bellini som fördrink, dvs. mousserat vin med någon typ av bärig eller fruktig smaksättning. Vi valde var sitt glas Bellini med bärpure. Jag skulle ha kunnat dricka en hel bålskål, den var så uppfriskande.
Förrätten var ett ganska enkelt val för mig, Foie gras terrine, dvs. gåsleverpate, med krikongele.
Till huvudrätt blev det en rejäl ribeye-stek med bearnaisesås. Normalt serverades den med fransk potatis men jag bad att få byta dem med brysselkål och stekt bacon och det gick bra. Det finns ingen mycket godare grönsak än brysselkål, gott som godis, särskilt med massor av smör på.

Betjäningen var jättebra, snabb utan att vara påträngande. Vi satt där i två timmar och åt och pratade. Jag funderade lite på ostbricka till efterrätt men jag var bara för mätt.

När vi betalat åkte vi hem till mig och satt och kollade på film och pratade till midnatt. Jag och Svanhild kommer troligen att åka till Berlin i maj. Min kompis Thad studerar där nu och jag och Steve hann inte se ens 1/3 av allt som man kan se när vi var där i november.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...