25 december 2011

Julfirande

Hej igen, hoppas ni hade en god jul, vår var väldigt traditionsenligt och mysig, vilket är så vi vill ha det i min familj. Nu kan vardagen börja igen, jag är inte mycket för juldagen och julannandagen, bara två sega söndagar när det inte finns något att göra (eftersom affärerna är stängda):-)
Vårt julbord fyllt av 100 % god mat.
Efter julkyrkan, eller julbön som det kallas, var det dags för julkaffe som bokstavligen bestod av sju sorters kakor. Jag fokuserade bara på två av dem, mintchokladrutor och lingonmoussekakan. Årets julbön var inte så seg som vanligt, de hade fokuserat mer på sång och musik än predikan. Det var till och med en kille som spelad ett par julsånger på trumpet. Han var så otroligt proffsig att man fick gåshud. Något som irriterar mig med den finska kyrkan är att man av någon orsak som jag inte förstått helst inte ska applådera i kyrkan efter framföranden, vilket gör att det känns väldigt konstigt när man hört någonting och det är knäpptyst efteråt. Igår fick någon nog av detta och började applådera efter det andra framförandet och vi andra var inte sena att följa efter.
Vi dricker alltid "tysk glögg" nuförtiden och i mitt tycke flera gånger godare än finsk och svensk glögg. Skillnaden är att man dränker en sockertopp med stark rom, tänder på och låter det smälta ned i en kastrull med vin och glöggkryddor. Otroligt gott!!
Elvis orkade inte hela kvällen utan somnade med näsan djupt i den tjocka mattan:-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...