17 november 2011

Mera Berlin

Här får ni äntligen fler bilder från vårt fantastiska veckoslut i Berlin, utan någon större röd tråd:-)
Vi åt god mat hela helgen. Jag hade redan på förhand bestämt mig för att bara äta tyska mat;italiensk, indisk och turkisk mat kan man äta i England. Första kvällen stötte vi på en restaurang som hette Tucholsky och som låg på en sidogata i stadsdelen Mitte. Det var fullt när vi kom in (ett bra tecken, betyder att maten är bra) men vi behövde bara vänta 10 min innan vi fick ett bord. Jag valde fylld lövbiff som var mycket god. Jag var mindre förtjust i deras potatisdumplings som hade lite konstig konsistens. Fanns dock på alla menyer som jag såg i Berlin.
Till lunch på lördagen blev det en tysk version av fritterad fisk. Vi besökte en mathall i sydvästra Berlin där man ställde sig i kö, sade (eller pekade i vårt fall) vad man ville ha och så betalade man enligt vikt. Jag gillar inte alls engelsk"fish and chips" eftersom jag avskyr smaken av torsk, här hade de dock använt en annan fisk som var jättegod. Till det valde jag hälsosam sauerkraut (surkål) för att väga upp den fritterade fisken som är ett no no enligt lchf. Egentligen hade jag velat ha några skivor grillat griskött som jag såg att de hade, men jag kom inte på vad grisskött och skiva hette på tyska så det blev den enkla vägen:-)
Reichstag måste man ju se. Jag försökte få Steve att ta foto med mig framför men det ville inte lyckas. Här består halva bilden av gräs...
...när jag sa att han inte skulle ta så mycket av gräset så zoomade han in och klippte av toppen och sidorna av byggnaden istället för att höja kameran...
Då tog jag över kameran igen för att få det som jag ville, utan mig dock.
Brandenburger Tor med något politiskt protesttåg.
Beer bike; bränn kalorier samtidigt som du halsar öl. Varje gäst hade sina egna pedaler och de tog sig framåt genom att trampa. Såg kul ut och roligt verkade de ha när de skränande susade förbi:-)
Ett besök på det judiska museet var obligatoriskt. Det var värsta säkerhetskontrollen för att komma in och vi måste skicka både jackor och väskor genom röntgen innan vi själva gick igenom metallsökaren. Den ovanstående bilden är någon typ av minnesmärke över alla som mördades under andra världskriget. Museet handlade inte bara om andra världskriget utan också hur de levde hundratals år före.
Det judiska tornet.
Efter allvaret på det judiska museet åkte vi in till Ritter Sports chokladaffär på Französische Strasse. Både Steve och jag älskar deras choklad så vi var i himmelriket. Man kunde också göra sin egen choklad om man hade tid att vänta 30 min på att det skulle stelna. Jag köpte bara ett par chokladkakor med mörkchoklad men Steve köpte nästan en av varje:-)
Korridoren till vårt hotellrum. Steve sa att den påminde honom om en scen från filmen Shining. Hotellet hette Leonardo Royal Hotel Berlin och låg ca 10 min promenad från Alexandersplats. Jag rekommenderar hotellet för servicen var bra och rummet rent.
Ut på ett par drinkar efter middagen i fina stadsdelen Prenzlauer Berg
På söndagen åt vi lunch på Prater som är ett av de få överlevande underhållskomplexen i Tyskland. Nu var det ganska lugnt där men på sommaren finns där en stor ölträdgård. Steve beställde wienerschnizel (blev tillslut tre under resan) som var stor som en stekpanna!
På söndagen åt vi middag på restaurangen Oranium som låg på Oranienburger Strasse. Jag hade bokat restaurangen via toptable. Underbart ställe, mysigt och mycket god mat. Portionerna var också mycket stora, speciellt min efterrätt:-). Till förrätt valde jag mozzarellasallad. Steve fick en halv kilo gravad lax på sin tallrik:-)
Till huvudrätt grisnoisetter och stuvad spenat.
Till efterrätt valde jag ostbricka och det var den största ostbrickan jag någonsin sett! Den bestod av 8 ostar, frukt och druvor. Den skulle ha räckt till åtminstone tre personer. Jag åt och åt men det verkade inte bli mindre på brickan och tillslut fick jag se mig besegrad:-)
På måndagen gjorde vi ett besök till den längsta återstående delen av Berlin-muren, över 1 km lång. Som alla släta ytor i Berlin så var den också täckt av graffitti.

Vi hann också med ett besök på Museum Insel (museumön). Vi gick inte till några av de större museerna denna gång utan Steve ville besöka DDR-museet. Där fick man se hur östtyskarna levde under 70- och 80-talet. Riktigt intressant måste jag säga. (TV-tornet syns till höger på bilden)
På Oranierburger Strasse kan man se små plakat på marken utanför hus där judar, som deporterats till koncentrationsläger, bott. På plakaten stod deras namn, födelsedatum, vart de skickades och om de mördades eller överlevde. Verkligen mycket sorgligt.
Sista måltiden under Berlinresan intogs på samma krog som vi intog första måltiden.

Jag rekommenderar verkligen Berlin. Trevliga och hjälpsamma människor, god mat och mycket att se. Något som Steve och jag också förundrade oss över var att det var så tyst där; ingen som skrek och ropade, knappt några sirener och ingen trängsel. Vi hade också otrolig tur med vädret, inte ett moln under alla fyra dagar vi var där.

Det blir nog fler besök dit, kanske redan under våren eftersom en av mina kompisar har börjat studera där.