21 oktober 2011

Utekväll i mina gamla "hoods"

Eftersom jag nuförtiden jobbar hemifrån så blir det inga impulsiva fredagsdrinkar med kollegorna utan planerade sådana med kompisar istället. Jag måste ärligen säga att jag föredrar att träffa kompisar efter jobbet än kollegor, eftersom jag sett dom till lust och speciellt leda under veckan:-)

Ikväll träffades jag och Mia i stadsdelen Farringdon. Jag jobbade där i ett par år innan jag kom till mitt nuvarande ex företag. Det finns inte mycket shopping där men funderar ni på vigselringar så rekommenderar jag att ni besöker Hatton Gardens som är GATAN för smycken. Det som gör området pitoreskt är att många, eller till och med de flesta, av juvelbutikerna ägs av judar och man kan ofta se män med långa "hårskruvar" på gatan.

Vi började kvällen på en söt och mycket välgömd pub på Hatton Gardens, Ye Olde Mitre Tavern med anor från 1500-talet. Om man inte vet att den finns där så går man lätt förbi den.
Den smala gränden som leder till puben.

Efter en drink fortsatte vi till en italienska restaurang i närheten som heter Grappolo Ristorante & Bar som jag hittade på webbsidan toptable (var annars:-). Förutom 50 % rabatt på maten fick man dessutom en gratis flaska vin så beslutet var enkelt:-) Det visade sig vara det perfekta valet. Maten var underbart god och servicen...italiensk; effektiv men med stark brytning:-)
Till förrätt tog vi båda biff carpaccio, min nya favoritförrätt. Carpaccio, ruccola och hyvlad parmesan passar så bra ihop.
Jag och Mia valde länge innan vi beslutade oss för huvudrätt för det fanns så mycket gott, vi skulle ha kunnat välja allt. Jag beslutade mig till slut för kycklingbröst fyllt med sparris och talleggio-ost och broccoli med vitlök som sidorätt. Jag bad om att få byta ut potatisen men den kom ändå. Att det ska vara så svårt att slippa se potatis på tallriken:-( Mia valde efter mycket vånda grillad "skirt steak". Vi hade aldrig hör talas om en sådant typ av kött tidigare men det visade sig vara en mycket mör köttbit. Vi satt verkligen och njöt och jag skulle gärna ha kunnat äta ännu en portion för så gott var det.

Vi hoppade över efterrätten och jag tog en espresso istället. Servitören, en kille i 20-årsåldern, kom med min kaffebeställning men fick hjärnsläpp och glömde att ta med sig serveringsbrickan som nästan var lika stor som vårt bord. När "huvudservitören" såg det smackade han med tungan, rullade med ögonen, vevade med handen och bad hundra gånger om ursäkt för sin kollegas dåliga beteende:-). Italienare är underhållande.

Efter middagen promenerade vi till Holborn för ännu ett par drinkar på Princess Louise. Mia tycker om stället lika mycket som jag och Steve.

Pojkvän i all ära men jag spenderar helst fredagen med kompisar för djupa samtal, god mat och drinkar. Det får mig på gott humör inför helgen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...