7 september 2011

Höst och pajbak

Hösten börjar närma sig med bestämda steg. Morgnarna blir allt kallare och vi har inte fönstren öppna på natten längre. Jag har egentligen inget emot hösten, eller vintern, här i England eftersom det sällan blir kallare än ett par minusgrader. Det jag har problem med är husens dåliga isolering och fukten inomhus vilket gör så att kölden går igenom kroppen. Inte vill man använda elementen mer än man måste heller då elektriciteten är så dyr.

Nå, inte mycket man kan göra åt vädret annat än att klä sig rätt:-). Jag provade en tjock tröja på GAP idag men vill fundera på det. Jag skulle ju inte köpa några kläder på ett par månader sades det:-)

Imorgon jobbar jag hemifrån och det ska bli så sköööööönt. Jag tänker INTE stiga upp kvart före sju som vanligt utan mysa under mitt vintertäcke till nio, minst.

Efter jobbet idag åkte jag direkt till gymet för 45 minuter body attack. Jag hade ganska ordentlig träningsvräk efter gårdagens body combat men det kändes mindre när kroppen var uppvärmd.

Efter gymet träffade jag Steve i matvaruaffären där vi köpte ingredienser till kvällens matlagningsprojekt, ostpaj med bacon och massa annat gott. Ni hittar receptet nedan. Det blev en jättesaftig och mättande paj som kommer att fylla oss under några måltider.


6-8 portioner
2 pkt bacon
50 g smör
1 purjolök
1 gul lök
3 klyftor vitlök
1 röd (eller annan färg) paprika
1 liter kantareller (ca 300g) eller annan svamp (jag tog champinjoner)
1 knippe gräslök
1/2 knippe färsk koriander
1/2 knippe persilja
75 g färsk babyspenat
salt och vitpeppar
2 krm cayennepeppar
7 ägg
2,5 dl vispgrädde
370 g riven västerbotten- eller annan lagrad ost

Värm ugnen till 180°C (varmluft). Skär upp baconet i bitar, smält smöret i en stekpanna och fräs baconet. Förväll kantarellerna eller om du använder champinjoner, skär dom i bitar och lägg dem i baconfräset. Skiva purjolöken, hacka löken, pressa vitlök och hacka alla färska örter och paprikan. Lägg all lök i stekpannan med baconet. Krydda. Låt fräsa i några minuter. Ha i paprikan och alla färska örter. Skär upp bladspenaten i små bitar och lägg även detta i stekpannan.
Stek alltihoppa tills vattnet försvinner.

Vispa ägg och grädde i en skål. Ta fram en pajform eller ugnsform och täck botten av formen med baconfräset. Riv osten och fördela den jämt över baconfräset i ett tjockt lager. Häll över ägg och gräddblandningen.

Grädda pajen i mitten av ugnen i ca 30 min, tills äggstanningen har stelnat och pajen fått fin färg. Ta ur ugnen och servera gärna med kräftor eller med en sallad bara. Gott med lite lime- & vitlöks aioli till.

2 kommentarer:

  1. Haha, "nar man inte langre vill ha upp fonstret hemma" ar ett bra satt att mata arstider har i England. Jag har heller inte haft upp fonstret sedan forra veckan. Endast i badrummet, eftersom det ju ar sa fuktigt. Vi ar lyckligt lottade for vara hyresvardar e Skottar o darfor har isolerat lagenheten nastan lika bra som i Finland!

    SvaraRadera
  2. Åh, ert hus är verkligen undantaget som bekräftar regeln, njuuut och tänk på oss som har det värre:-). Jag bara bävar för när det är dags att ta fram sprejflaskan med antimögelmedel igen när det blir tillräckligt fuktigt i luften:-(

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...