16 augusti 2011

Äkta husmanskost

Idag provade jag på ännu ett recept i Anna Hallens kokbok LCHF-husmanskost, nämligen gammal hederlig kålpudding (eller kållåda som vi säger hemma). Morsan brukade ofta göra kållåda när jag och mina brorsor bodde hemma men jag har aldrig gjort rätten själv.
Till kållåda behövs det naturligvis vitkål. Jag har aldrig sett den här formen på vitkål tidigare och tvungen att läsa på förpackningen så att jag inte kom hem med sallad.
Klar för ugnen
Klar att ätas med hemlagad lingonsylt, gurka och creme fraiche. Det blev mycket gott och den lite brända kålen på toppen smakade nästan som chips:-) Steve åt också och gav rätten tummen upp:-)

Här kommer receptet om ni känner er hugade

4 portioner

600 g vitkål
2 msk smör
600 g köttfärs
2 msk vatten (jag tog grädde:-))
2 ägg
1 tsk salt (jag tog mer)
2 krm svartpeppar
Hackad lök om man vill

Jag stekte också champinjoner och ett par skivor överbliven bacon som jag först klippte upp. Man kan blanda i lite vad som helst.

Gör så här

Sätt ugnen på 200.
Strimla vitkålen och stek i smör i ca 3 minuter utan att den får färg.
Blanda köttfärs, vatten (grädde), ägg, salt och peppar i en bunke.
Lägg halva mängden kål i botten av en smord ugnsform. Lägg köttfärsen ovanpå och platta till. Tillsätt det stekta baconet och svamparna. Toppa sedan med resten av kålen.
Grädda i mitten av ugnen cirka 45 minuter.
Njut!!

2 kommentarer:

  1. detta har jag ätit denna vecka, har ännu två portioner kvar, sen får jag göra nåt annat storkok. Har förstått att Annas bok är bra, köpte du den på nätet? Jag har också tänkt köpa mig nån bra receptbok, har två på lån från bibban nu, där det ges kolhydrat/fett/proteinvärden på varje portion, enklare så, man behöver inte räkna själv.

    SvaraRadera
  2. Det är bra att kocka så att man har mat för flera dagar. Som tur är har jag inget emot att äta samma mat både till lunch och middag under några dagar...så länge det är gott:-). Jo jag beställde efter den på Adlibris. De hade ganska många LCHF-böcker där. Hon har också skrivit en annan LCHF-kokbok för kvinnor. Den tänker jag beställa till julen (irriterande att man inte kan beställa utanför Norden).

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...