12 juli 2011

Tisdagsdrinkar

I London kan man träffas för en drink när som helt under veckan utan att känna sig som en suput. Man är aldrig ensam på puben.

Ikväll mötte jag upp med Suss för middag och drinkar. Mycket har hänt under de två veckorna sedan vi sist träffades, speciellt gällande min jobbsituation och det är skönt att kunna prata av sig med någon som jobbar i samma bransch, och som dessutom jobbat för samma företag. Sen hann vi naturligtvis också behandla förhållanden, semester och karriär i allmänhet, vilket är ämnen som aldrig blir tråkiga:-) Jag och mina kompisar pratar sällan eller aldrig om smink och kläder, hur mycket kan man tala om det liksom, smaken är som baken.

Nu det senaste från mitt företag. Jag kan inte lova att ni förstår vad jag svamlar om men jag ska göra ett försök:-)

Idag blev en av våra CEO:s (den här gången från företaget som gick samman med vårt) ställd mot väggen av ett par av mina kollegor när han höll ett rövslickartal till vårt London-kontor på ca 200 personer.

Mitt team har i över en vecka (min chef i 3 veckor) väntat på att få veta hur vår jobbsituation kommer att bli, dvs. vad är lönen för de positioner som vi kan ansöka?, avgifter om vi skulle välja att freelansa? OCH framför allt, vilket "redundancy package", dvs. ersättning får vi om vi lämnar företaget utan att ansöka om något av de jobb som de erbjuder oss?. Inget svar. Nämnas bör är att vår avdelning som lokaliserar allt material som går ut till icke engelska länder är den enda avdelning som de kommer att stänga helt.

När vår CEO, som basar över mer än 1 000 personer, började berätta om vikten av att vara internationell fick en av mina kollegor nog och sade att det är konstigt eftersom vår avdelning, som sysslar med de frågorna kommer att stängas helt. Hon frågade i förbifarten om de kräver att översättarna bor i mållandet. Nej, sa han, vissa av översättarna i "hans" företag jobbar i deras kontor så det är inte nödvändigt. Det var konstigt sa min kollega, när vår "kommande chef" (som jobbar på "hans" kontor) berättade att de skulle stänga vår avdelning förra veckan sa han att huvudorsaken var att de sist och slutligen ska använda översättare som bor i mållandet (om vi inte vill bli freelansare). CEO:n blev helt ställd. Han försökte prata sig ur det men sa tillslut att kanske det är bäst att ta det separat med teamet. Min kollega svarade då att, nej, det går bra att han svarar framför resten av kontoret. Tillslut blev det iallafall överenskommet att CEO:n och vårt team skulle träffas senare under kvällen, ett möte som jag inte kunde delta i.

Det här visar verkligen vilken dålig koll chefer har i ett företag. De ser bara på siffrorna och kräver att de ska mötas, men har noll koll på hur det sker och om det sker på ett vettigt sätt. När man sen ställer dem mot väggen kan de inte motivera varför de fattat ett beslut. Det är ren och skär inkompetens. Det här är ett bra bevis på att en hög befattning inte behöver motsvara hög kompetens.

Jag är inte alltför förtjust i den här kollegan men jag lyfter på hatten för det hon gjorde idag. När hon ställde honom mot väggen blev det knäpptyst i hela rummet och han förstod säkert att nu hade han gjort bort sig. Varför ska sådana här idioter slippa undan?!, nej offentlig förnedring är det enda som fungerar. Det här företaget kommer att få ett helvete när vi sticker för de vet inte alls vilket massivt jobb vi gör för att rätta till alla fel som andra gör. To be continued...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...