20 juni 2011

Helg i Birmingham

Så är det måndag igen, men här har jag laddat upp en massa bilder av min helg. Vädret var inte på topp, väldigt omväxlande, men det regnade iallafall inte hela tiden.
Det råder en febril byggverksamhet i Birmingham. Staden har haft ganska dåligt rykte men det försöker de nu tvätta bort genom en massa nybyggen och renoveringar med EU-bidrag:-). En del av ett shoppingcenter. När man ser den här byggnaden vet man att man är framme. Shoppingen i Birmingham är för övrigt mycket bra, de har till och med affärer som jag inte sett i London, som Forever21.
Undras vad bra de här har gjort för att få täckas i guld?!
Det flera kanaler i Birmingham och på lördag hölls "dragon races". Naturligtvis tog engelsmännen tillfället i akt att få klä ut sig. Deras favoritsysselsättning. Här får gammelsmurf hjälp att stiga ur båten.

En båt med vikingar deltog också
Vi tog en kaffepaus på ett mysigt och väldekorerat cafe vid en av huvudkanalerna. Vi tog också en timmes kanaltur. Jag rekommenderar den dock inte. Det var nog en av de tråkigaste turistutflykterna jag gjort för allt vi såg var nedgångna fabriksområden.
Hamn för longboats
Ett av Birminghams nybyggen, The Cube, som kommer att innehålla både shoppingcenter med märkesvaror och bostäder. Jättesnyggt tycker jag.
De här roliga figurerna hittade man på insidan


Ännu ett finurligt namn på en butik, en fish and chips shop. Jag antar att ägaren heter Peter:-)
På lördag kväll gick jag och Svanhild till den lokala puben för ett par drinkar.
Mmmm, iskall white wine spritzer
Engelsmän älskar rondeller i alla storlekar och format. Förstår inte riktigt syftet med den här.
På söndag hann vi med en tur till Shakespeares hemstad, Stratford-upon-Avon
Staden är mycket fin med mängder av bevarade hus i Tudor-stil
Staden har också Englands största fjärilsfarm, eller "sommarfågel" som fjäril så vackert kallas på norska. Ett annat gulligt norskt namn är "rumpetroll" som de kallar grodyngel.
Farmen var fuktig och varm som ett växthus men det var mycket rogivande att vandra runt med fjärilar som flög runt omkring



Blyga var de inte heller. De verkade gilla min vita blus.


Vi såg också en papergoja som satt och spanade på besökarna
Efter farmen åt vi lunch på Stratfords äldsta pub "The Garrick Inn" som lär härstamma från 1500-talet
Mmm, perfekt stek med massor av bernaise-sås
Till efterrätt blev det ostbricka. Druvorna måst jag tyvärr lämna, för mycket socker. Man får alltid jättemycket ost och jag åt och åt men hade hälften kvar när jag fått nog
Här föddes Shakespeare
Mittemot hans hus fanns en julaffär där man kan köpa juldekorationer året om.

När vi sett det mesta tog vi tåget tillbaka till Birmingham och sen var det bara för mig att hoppa på tåget till London. Så snabbt gick den helgen.

2 kommentarer:

  1. jag var på besök till Birmingham tillsammans med en kompis, när jag bodde i London på 90-talet. Jag tyckte staden var lite tråkig, en massa betongklumpar till hus här o där,grått o trist, men den dagen regnade det och var extra ruggigt. Jag var glad när vi kunde ta kvällsbussen hem till London igen.
    Kan tänka mig att staden har ändrat mycket sen dess och jag skulle säkert uppleva den annorlunda idag.

    SvaraRadera
  2. Jag kan tänka mig att staden inte var mycekt att se på 90-talet, det finns ännu ett antal grå betongklumpar från 60- och 70-talet som förfular stan, men de jobbar för fullt på att ändra på det. Det händer verkligen mycket i stan just nu med många nya byggnader som skjuter upp med intressant arkitektur.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...