3 mars 2011

Mina favoritpubar/barer

För några månader sedan gjorde jag en lista på mina favoritställen i London gällande mat, dryck och shopping till en av mina läsare och nu tänkte jag att jag skulle dela med mig av mina tips till er andra också i en liten följetong.

De som läst min blogg en tid känner säkert igen många (alla) av ställena men här får ni dem i ett enda inlägg. Första delen är favoritpubar/barer. Om ni har förslag på bra ställen i London så får ni jättegärna maila dem till mig. Jag kommer också att uppdatera den här listan varefter jag besöker/kommer ihåg andra bra ställen.

De billigaste pubarna i London tillhör nog Weatherspoon-kedjan. Drinkarna är tämligen billiga och maten är inte heller alltför dålig, inte för det pris man betalar iallafall. En annan billig pubkedja heter O’Neills. Den är irländsk men bra för en drink och mat, föredrar faktiskt O’Neills. De här pubarna går man dock inte till om man vill ha en mysig atmosfär.

Min favoritpub i centrum heter Princess Louise, och ligger i Holborn, ca 2 min promenad från tunnelbanan. Vacker inredning och gott öl/vin, förvånandsvärt billigt.

För vinälskare rekommenderar jag Gordon’s Winebar vid Embankment tube station. Baren ligger i en gammal källare men man kan även sitta utomhus nästan hela vintern. Jättemysig.

På sommaren ska man absolut ta en drink på ”barbåten” Tattershall Castle. Den ligger på Themsen alldeles vid Embankment Station och man har fin utsikt mot sevärdheter som London Eye och Big Ben.

Om du befinner dig i Notting Hill får du absolut inte missa Churchill Arms. Den ser ut som en blomsteraffär på utsidan och har tusentals grejer som hänger i taket på insidan. Att den serverar supergod och billig Thai-mat gör inte saken sämre.

Guy Richie’s (Madonnas fd man) pub The Punch Bowl är också vara värt ett besök och en drink även om den kanske inte hör till de billigaste, den ligger trots allt i Mayfair. Puben är flera hundra år gammal och andas historia.

Amuse Bouche Champagne Bar. Efter en lång dags shopping på Oxford Street är det här den perfekta platsen att varva ned i Sex and the City-stil. Baren ligger på Poland Street, bara några minuters promenad från Oxford Circus. På lördagar har de dessutom happy hour.

De med hemlängtan kan ta sig en finsk Lapin Kulta eller svensk Kopparbergs Cider på Nordic Bar som ligger på Newman Street, 5 min promenad från Oxford Street. Baren lär också vara populär bland engelska killar som hoppas på att få träffa nordiska skönheter:-). Inte den mysigaste baren jag varit på men helt ok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...