10 december 2010

Lucia-konsert i Westminster Cathedral

Kom just hem från Lucia-konserten och försöker som bäst få tillbaka värmen i kroppen med varm glögg, det blev ganska kyligt i den stora katedralen.

Katedralen var full till sista plats av julstämningstörstande nordbor och diverse partners och kompisar. Jag satt ganska långt bak men tyckte ändå att jag såg tillräckligt även om de kanske kunde ha skruvat upp volymen på högtalarna.

De öppnade dörrarna ca 1 timme före konserten men jag ville inte "komma för tidigt" och gick omkring i affärer i Victoria och julshoppade (yes, har nu äntligen hittat alla presenter till Steves morsa!!). När jag inte kunde komma på fler affärer att besöka gick jag mot kyrkan, tänkte att jag kan ju alltid sitta och läsa kvällstidningen. Ack vad jag misstong mig. När jag kom till kyrkan vid 1 timme före konserten började var kön redan ca 200 meter lång och blev snabbt längre.
Katedralen var stor som 3 Munsala-kyrkor, minst.
Här syns 1/3 av kön. Kön var välorganiserad som de nordbor vi är.
Konserten innehöll uppträdanden av Anne Sofie von Otter, Ulrica Eleonora Kyrkokör, Mäster Olofs kör från Sverige och The Choir of Westminster Cathedral samt en kort predikan av Svenska kyrkans präst och kortare inlägg av Svenska ambassadören i London. Vi fick också sjunga med då och då på både svenska och engelska. Det kändes lite komiskt att sjunga välkända julpsalmer på engelska för jag hade svårt att passa in orden med musiken:-)
Den första delen av konserten var inte helt i min smak för de sjöng mest sånger och psalmer som jag aldrig hört. Jag vill helst höra traditionella julpsalmer och -sånger. Den andra timmen inleddes av ett Lucia-tåg och då blev det andra tongångar. Vi fick se ett Lucia-tåg och lyssna till Giv mig ej glans, Jul, jul strålande jul, Stilla Natt osv. Här kommer lite halvdåliga foton från konserten.



Anne Sofie Otter tar ton.
Från att ha suttit i en gammal och mycket vacker kyrka i två timmar kom vi snabbt tillbaka till nutiden när vi steg ut genom kyrkporten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...