31 december 2010

Lite bilder från julen

Julbordets medelpunkt var naturligtvis julskinkan som var både mör och saftig. Vi åt också en massa fisk, både gravad lax och sik och en helt underbar laxrullad med räkfyllning. Jag skulle ha kunnat äta upp hela rullen själv.
Kål- och morotslådor är också ett måste, hemlagade naturligtvis. Jag tycker att köpta är för söta och pureaktiga. Vi gör också alltid varm rödkålssallad, mums.
Senare på kvällen blir det glögg. De senaste åren har vi gjort glögg på tyskt sätt. Den blir mindre söt, trots sockertoppen, och mer kryddig. Basen är rödvin som man värmer upp tillsammans med glöggkryddor och pressade apelsiner. Sedan dränker man in en sockertopp med stark rom, minst 50 %....
Och tänder på. När sockertoppen smält ned i det sjudande vinet...
Är glöggen klar.
Min guddotter har växt ordentligt sen i somras och springer omkring non-stop så man har fullt sjå med att hinna med. Jag föreslog till Anna (hennes mamma) att hon skulle sätta stegräknare på henne. Hon kommer säkert galant upp till 10 000 steg om dagen:-)
Hon är också mycket fascinerad av elorgeln. Det kan nog bli en konsertpianist av henne:-)
Men även de piggaste ben kan bli trötta ibland och då är farfars famn bra att vila i.
Vår julgran. Jag köpte glasänglarna i Köpenhamn i höstas. Det var många som hade problem med sina granar i år, bland annat min bror. Granen började stinka cellulosafabrik genast den togs in trots att den "vants" med värmen enligt konstens alla regler för att undvika just detta.
Farsan och morsan hade gjort både tranbärs- och körsbärslikör. Båda var otroligt goda, jag gillade speciellt tranbärslikörens friska smak.
Vi hann också äta en härlig lunch på Fondis i Vasa. Deras luncherbjudande med tre rätter till ett mycket förmånligt pris rekommenderas starkt. Jag åt oxfile med underbar dragonsås som formligen smälte i munnen.
Steve efter en kvällspromenad när det var lite "mildare" väder, runt -12. Det var dock totalt vindstilla de flesta dagarna vilket var tur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...