31 oktober 2010

Min street view och Afternoon Tea

Eftersom vädret var så soligt och vackert på lördagen bestämde jag mig för att promenera från Wandsworth till Hyde Park Corner tunnelbanestation där jag skulle möta Annika.

Jag beslöt mig också för att fotografera min rutt och göra min egen förenklade Street View. Om någon av läsarna råkar känna igen sig och sin älskare/älskarinna på något av fotona får ni skylla er själva för på min street view retusheras inget;-)
Old York Road i Wandsworth
Utsikt mot Putney från Wandsworth Bridge
Wandsworth Bridge Road. Den grekiska statyn har fått sina ädla delar övertäckta för att inte chocka den lite pryda engelska befolkningen.
På gatan finns många små möbelaffärer med handgjorda trämöbler.
Parken Parsons Green
Den lite halvsunkiga gatan North End Road i Fulham
Den är iallafall bra för inköp av frukt och grönsaker under helgen
Graffitti på en husvägg som föreställer ett skrattande skelett som försöker fånga en skiva rostat bröd eller...? Inte riktigt Banksy kvalitet.
Kensington High Street i High Street Kensington... För de av er som ännu tror att jorden är platt och vill veta var världens ände ligger, så kan jag informera er om att bussen på bilden, nr 328, tar er dit, till World's End. Det är bara att hoppa på:-)
Kensington Road, nu har vi definitivt lämnat "fattigkvarteren".

Hyde Park i höstskrud
Tåliga höstblommor
Orädda ekorrar tog tacksamt emot nötter från förbipasserande
Den här tror att han är en surikat och står på bakbenen och vaktar
Please Mum (Snälla Mamma) säljer barnkläder. Kan inte minnas att jag precis tjatade om att få gå in i klädaffärer när jag var i 6-7-årsåldern.

1 timme och 45 minuter var jag framme vid Hyde Park, inte dåligt promenerat. Den stora utmaningen kom när vi skulle hitta till Park Lane där restaurangen låg. Hyde Park Corner är en labyrint av rondeller och gator kors och tvärs. Det tog oss 35 minuter att hitta rätt (5 min när vi gick tillbaka:-)). Afternoon Tea på Hilton Hotel Park Lane var dock värt besväret.

Den första "rätten" var sandwicharna. Mycket gott.

Sedan serverades te med scones, clotted cream, hallonsylt, cup cakes och annat smått och gott. Godsakerna på den översta våningen av kakfatet serverades på en tjock chokladplatta.

Vi fick välja mellan olika teer. Jag föredrar absolut kaffe mot teblask men beslöt mig för att hålla mig till temat.

Efter vår Afternoon Tea var vi så proppmätta och smått illamående på grund av överätning att vi knappt orkade gå men tänkte att bio borde vi klara av.
Den planen tvingades vi dock ge upp eftersom det var nästan hopplöst att ta sig hem. Antingen så var bussarna kraftigt försenade på grund av diverse fotbollsmatcher eller så var tunnelbanelinjer stängda.
När vi insåg att vi inte skulle hinna till bion i tid beslöt vi oss för att kolla kameror på Curry vid Wandsworth Bridge istället och de slutade med att vi köpte var sin. Min blev den här, en Lumix från Panasonic med 12x optisk zoom och 12,1 megapixlar, lite skillnad mot min 4 år gamla med 6 megapixel. Den kommer väl till pass när jag åker till Marocko om ca 2 veckor. Nu måste jag bara försöka tvinga mig att läsa manualen också.
Kvällen avslutades hemma hos mig med bubbel framför X Factor. Vi bokade också biljetter till Europes konsert i Shepherds Bush Empire i februari:-)

1 kommentar:

  1. det var en ordentlig promenad, jag hade nog varit för svettig för att komma in på Hilton efteråt...hade nog fått göra allt i omsvängd ordning. Men det ser för gott ut, har aldrig varit på nån riktig afternoon tea, bara halvdana, billiga varianter. Men nästa gång..

    Jag fick annars lära mig på fotokursen att det är inte megapixlarna som gör en kamera bra, de bästa kamerorna är de med 5-6 megapixlar, men man tror ju förstås att ju fler pixlar desto bättre bild, jag blev lite snopen när jag fick veta det.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...