20 oktober 2010

Min helg i bilder

Här kommer ett helt gäng bilder från helgens Köpenhamn-resa som var intensiv men mycket rolig.
Födelsedagsbarnen Jesper och Hanne som slog ihop sina 40-årsfiranden och ordnade en riktig brakfest.
Aptitretare till fördrinken
Ett av Jespers födelsedagskort som utformats som en löpsedel. Jag och Annika skrattade så vi grät när vi läste det. Man kunde bland annat läsa att han hade röstats fram som "Ms World" och att han tog hem förstaplatsen genom att "vinna en karaoketävling och dansa som en galning".

Vi fick också namnlappar a la konferens när vi anlände. Syns lappen månne tillräckligt bra nu?:-)
Det fanns ett tiotal utlänningar på festen och man hade verkligen sett till att vi inte skulle glömma att vi var i Danmark med både stora flaggor och flaggkonfetti.

Snygg bordsdukning
Det serverades en helt underbar buffet så man behövde inte gå hungrig. Inte törstig heller för det stod alltid fulla rödvins- och vitvinsflaskor på bordet och öl kunde man hämta själv i kylen. Efter middagen togs starkvarorna fram och man fick fritt blanda sina egna drinkar. Det var aldrig kö vid spritbordet, vilket inte skulle ha varit fallet om festen hållits i Finland. Då skulle det ha varit non stop trängsel och slagsmål skulle ha utbrutit om någon trängt sig före. Sprit skämtar man inte om i Finland;-)
Efterrättsbordet var lika välfyllt.
Lite stämning
Vid tvåtiden på natten serverades nattmat, danska pölser. De är stolta över sin röda korv och korvvagnen rullades in med två brinnande tomtebloss. Jag och Annika åkte tillbaka till hotellet kl 3 men det fanns de som höll på ända till kl 6, pust.
Både Annika och jag kände oss tämligen fräscha följande morgon trots konstant vin- och drinkpimplande, men så hade vi druckit minst lika mycket vatten, om inte mer, för vi hade bestämt oss för att inte ha baksmälla dagen efter.
En söndag i Köpenhamn går inte i shoppandets tecken som i London eftersom de flesta affärerna är stängda. Istället gick vi ned till vackra Nyhavn
Vädret var helt underbart och det var inte alltför kallt i solen.

Vid en av de många restaurangerna satte vi oss ned och tog en kaffe

På kvällen var vi ett gäng på ca 15 personer från föregående kväll som mötte upp för middag på en dansk krog som hette PUK.
Länge sedan man ätit plankstek. Till steken fick man ett halvt paket örtsmör.

Till efterrätt valde jag blåbärsglass. Maten smakade bra men skulle säkert ha smakat ännu bättre utan föregående kvälls frosseri:-)

Efter middagen hann vi slinka in på Tivoli en timme. Eftersom det var så nära stängningsdags lyckades Jesper förhandla in oss till halva priset.
Man förstår inte hur stort Tivoli är innan man kommer in.
I Halloween-tider är hela Tivoli dekorerat med tusentals pumpor. Det var underbart vackert med alla ljus och lampor.
Jag hittade den här killen på en bänk men han reagerade inte alls på mitt flirtande.


Dom ser inte snälla ut...
På måndagen var äntligen alla affärer öppna men allt jag hittade var ett par julklappar. Efter våra fruktlösa shoppingförsök avslutade shoppingen med lunch på Cafe Norden som har helt underbara sallader. Jag kände till stället från tidigare Köpenhamn-besök och det var ett måste även under denna resa.
Trippelsallad med fetaostsallad, mozzarella- och kycklingsallad samt laxsallad. Vackert att titta på och himmelskt att äta.
Jag det var min resa i ett nutshell.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...