22 oktober 2010

Internet-problem och annat

Jag lyckades komma in på nätet i sammanlagt 1 minut igår vilket naturligtvis innebar att jag inte hann blogga någonting alls, inte på jobbet heller eftersom vi hade en "team building"-dag utanför kontoret. Är inte mycket för team building när man på konstlat sätt ska tvingas "tycka om" varandra. Vissa jobbar man bra med andra inte så är det bara. Det har helt att göra med personkemi.

Några dagar innan vår team building hade vi alla varit tvugna att fylla i en slags personlighetstest som vi nu gick igenom under största delen av dagen. Jag är inte så säker på att det är rätt att gå igenom resultat av personlighetstester inför alla, tänk om man fått ett "dåligt" resultat?!. Dessutom är risken stor att man stämplas som en viss människotyp som egentligen inte stämmer (beroende på hur ärlig man var när man besvarade frågorna) och det kan sen påverka ens karriärmöjligheter i företaget.

När jag bodde i Finland var jag tvungen att genomgå en personlighetstest före nästan varje nytt jobb, men de var seriösa sådana som tog 5 timmar och innehöll allt ifrån tolkning av bläckplumpar till matematiska och logiskta tester. Dessa resultat tillhörde endast uppdragsgivaren och jag fick endast veta "resultaten" per telefon.

Jag känner mig själv tämligen bra nuförtiden så den här testen var ganska onödig ur den synpunkten, men det var intressant att höra de andras resultat och jag måste säga att de stämde ganska bra. Det mest intressanta var att personen som är chef för vår avdelning hade extremt låga poäng inom områden som är viktiga om man ska leda människor, men det visste de flesta av oss på redan. Han är ingen ledartyp alls utan skulle passa bättre som projektchef utan ansvar för andra människor. Han fick helt klart jobbet genom rövslickeri. En accepterad metod för
att komma vidare i företag i det här landet.

Resten av dagen gick åt till att emaila vår jurist, kopiera papper, ringa vår lånerådgivare, printa ut och skriva under ännu fler formulär, samt be min stackars kollega att bevittna ett formulär för andra gången eftersom lånegivarens jurister tappat bort det förra. Som grädde på moset fick vi ännu en bunt formulär att fylla i igår kväll. Man vet inte om man ska skratta eller gråta.

Jag avslutade dagen med 45 min i gymmet och 1 timme på pilates för att lugna ned mig:-)

Idag tänkte jag också att jag skulle ta mig till gymet och sedan blir det middag med Steve på en italiensk restaurang som ligger 10 min promenad från oss och som vi aldrig provat tidigare.

Imorgon jobbar Steve igen och jag kommer att träffa Suss inne i stan för en sen lunch på Kettners i Soho där vi var för några veckor sedan. Vi ser ingen orsak till att ändra ett fungerande koncept:-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...