29 september 2010

Inte rakryggad

Nej, det står inte X-rated films utan X-ray films:-)
och innehöll röntgenbilder av min trilskande rygg
Ikväll gav jag mig ut i regnovädret för att besöka min kiropraktor och få min "verdict". När hon såg plåtarna sa hon, "There are some interesting things here". När läkare säger att något är "intressant" så är det oftast inte goda nyheter. Nå, det var som tur inte så farligt som det lät men det fanns absolut saker som måste rättas till för det visade sig att mina två nedersta kotor har "halkat" framåt vilket orsakar onödig belastning och nötning.

Kiropraktorn sa att mina problem kan vara medfödda, trots att jag inte fått problem förrän nu. På röntgenplåten som tagits framifrån såg man att alla kotor förutom de två nedersta var tydligt avgränsade och nästan genomskinliga. De två nedersta var ojämna och mycket vitare vilket visar att de börjat nötas ned och irriterar nerverna. Det här förklarar varför speciellt de sista 2-3 timmarna på jobbet nuförtiden har blivit en ren och skär pina eftersom ryggen inte klarar av mer stillasittande den dagen och den nedre delen av ryggen bränner som eld. Nuförtiden krävs det ren och skär viljekraft för att jag ska kunna hålla mig kvar på jobbet tills arbetsdagens slut och då har jag ändå hög smärttröskel.

Planen för nästa vecka är att besöka kiropraktorn 3 gånger, köpa supplement som omega 3 olja (vilket jag redan äter) och andra mineraler/vitaminer som är bra för ryggen. Dessutom borde jag också börja gå på pilates (när jag nu ska hinna det mellan mina kiropraktorbesök). Få se hur det går.

2 kommentarer:

  1. Tråkigt att höra om din rygg.Fick du glukosamin ordinerat för ryggen? Det är ett bra tillskott som är speciellt bra för ryggen. Jag ger min hund sälolja, som kan köpas på hälsobutiker, mot hennes ryggbesvär, det är lika bra för människor. Det är snäppet bättre än fiskolja. Försök undvika allt vad vete heter, det är inte bra för vårt skelett, har jag förstått. Det gör oss sura i kroppen vilket leder till värk osv...hoppas du kommer att tycka om pilates-övningarna, de sträcker på hela kroppen.

    SvaraRadera
  2. glömde en sak, som gjorde att jag fick en hel annan syn på min ryggvärk. Kolla in Antti Heikkiläs hemsida, han är ortoped och har fina synpunkter på vad som orsakar problemen vi har idag. Han skriver också på svenska.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...