28 augusti 2010

Hummusmums

Tidigare i veckan köpte jag min första stavmixer och i morse testade jag den genom att göra min egen hummus och jag måste säga att den inte blev dålig alls.

Här får ni receptet:

Ingredienser:

1 burk kikärter (400 g)
1/2 chilifrukt
1/2 tsk spiskummin
1 msk pressad citronjuice
3 msk olivolja (man kan sätta mer om man vill ha en lösare konsistens)
1 msk tahini (sesampasta)
salt
peppar
1 vitlöksklyfta

Gör så här

Finhacka vitlöksklyftan. Lägg den med kikärter, chilifrukt, spiskummin, pressad citronjuice, olivolja, tahini i en matberedare.

Mixa till en jämn smet. Smaksätt med salt och peppar. Förvara kallt till servering. Pudra över lite paprikapulver för lite mer färg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...