5 juli 2010

Windsor och Eton

I går lekte vi turister och åkte till Windsor för att kolla in drottningens sommarstuga. Jag har varit där en gång tidigare, men var typ när jag var 16 och på språkresa till Hastings så jag har inget större minne därifrån.

Slottet är det äldsta och största bebodda slottet i världen och mycket välbevarat men efter att ha sett inträdesavgiften (16 pund för vuxna) och kön så beslutade vi oss för att nöja oss med att se slottet på utsidan. Flaggan var dessutom hissad vilket innebär att hon är hemma och vi ville inte störa:-) Kön till ingången, nej tack.
En av sidoingångarna till slottet



Och den långa, spikraka vägen som leder upp dit.
Det här gulliga lutande huset från 1700-talet, "The Crooked House" hittar man alldeles i närheten av slottet, det är nu cafe.



Varje engelsk stad med självaktning har ett pariserhjul så även Windsor.


Vi promenerade också runt i Eton som ligger alldeles bredvid Windsor, på andra sidan floden. Eton är känt för sin privatskola där alla rika och blåblodiga går.

En av skolbyggnaderna
Även här hittar man underliga namn på verksamheter...vad tänkte dom riktigt?!:-) Är inte så säker på att jag skulle vilja sätta mitt barn här:-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...