21 juli 2010

Hårbekymmer

Under mina 7 år i London har jag aldrig besökt en frisör här. Engelsmän har hårstrån tjocka som hästtagel och jag litar därför inte på att frisörerna här förstår sig på vårt nordiska fina hår, där varje felklipp kan leda till en kris som i värsta fall kan pågå i flera månader tills håret växt ut igen.

Eftersom jag åker hem ca var 4:e månad så brukar jag kunna stå ut tills det är dags, förutom när det gäller pannluggen, som blir både stripig och tunn när den blir för lång. Jag skulle dock aldrig slösa pengar på att gå till en frisör för att bara klippa pannluggen utan den kan jag bra fixa till själv. Några tag med saxen och voila! Slutresultatet brukar oftast bli helt ok, även om min frisör i Finland brukar fråga varje gång om jag klippt pannluggen själv:-)

Av någon orsak brukar alltid mitt tålamod med min stripiga pannlugg nå sin kulmen ett par veckor före jag bokat frisör, så också i morse. När jag fönat mitt hår och såg mig i spegeln ansåg jag att nu fick det vara nog, greppade saxen och skred till verket. 30 sekunder senare var jag klar. Pannluggen var betydligt kortare men ingalunda jämn. Som tur är har jag aldrig pannluggen rakt ned och jag kan alltid säga till de som undrar att jag "taggat ur den" som det heter så fint på frisörspråk:-)

2 kommentarer:

  1. jag besökte heller aldrig en frisör, jag hade ju min bror boende hos mig kanske ett år, så han fick fixa det, frisör som han är. Men annars brukade jag gå till Toni&Guy skolorna och fixa till håret. En gång var jag också till Vidal Sassoon skolan och fick håret klippt jättefint. Jag är inte rädd för att byta frisyr eller stil och har alltid gillat att byta frisör, går aldrig till bara en utan har ett harem av frisörer jag besöker. Pröva det nån gång och bli förvånad!

    SvaraRadera
  2. Du hade tur som hade en frisör boende hos dig i London, I wish. Jag har fått mitt hår fixat på många olika ställen och länder men jag har oftast blivit mer förfärad än förvånad, också i Finland:-D Uttunningssax gör sig icke besvär i mitt hår.
    Nu håller jag mig till den som känner min hårkvalitet bäst så att jag slipper bära keps i ett halvt år. Som extra service blir jag uppdaterad om det senaste skvallret "på byn":-)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...