9 juni 2010

Mat är gott

Det har säkert inte undgått de som läser min min blogg att jag gillar mat, speciellt restaurangmat:-) Det svårt att inte gilla mat när man bor i en stad där det finns ALLT. Det behöver nödvändigtvis inte bli dyrt heller, speciellt om man rör sig utanför de värsta turiststråken i centrum (zon 1).

Jag äter ute typ 2 - 3 gånger i veckan, främst på helgerna. Allt detta ätande skulle säkert sätta ännu mer spår runt midjan om jag inte försökte balansera upp det med att äta lätt mat på veckorna, gå på gym 3 gånger i veckan och däremellan promenera. Om det finns möjlighet och jag har tid så går jag helst dit jag ska istället för att ta bussen eller tunnelbanan. Förutom att man mår bättre så ser man också mycket mer av stan.

Jag har "tur" på det viset att jag inte gillar snabbmat. Jag undviker helst fritterat, pizzor, hamburgare och gräddiga såser eller -efterrätter. Jag tycker helt enkelt inte att det smakar speciellt gott. Jag är inget stort fan av halvfabrikat heller.

Vad man tycker är gott beror nog mycket på hur man växt upp. Jag är uppvuxen i en liten by vid havet och vi har alltid haft eget potatisland, grönsaksland och bärbuskar. Färsk fisk kunde man fånga själv eller köpa av någon granne som tagit upp nät på morgonen. Har man blivit uppfödd på sådana fantastiska råvaror så är det svårt att nöja sig med sämre.


Idag såg min middag ut såhär:
2 stekta ägg, kallrökt lax, kokta grönsaker, tomater, linssallad och humous. Mycket smak och hälsosamt. Ju mer färg på maten (obs inte konstgjorda färgämnen) desto bättre smakar det tycker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...