16 maj 2010

Kulturell söndag

Jag och Steve vaknade redan före kl 8 i morse; jag av Steves snarkande och Steve av att det blev så ljust i rummet...och att jag petade honom i sidan för att få tyst på honom antar jag:-).
På grund av den tidiga uppstigningen var jag klar på gymet redan kl. 12 och vi hade en hel dag att göra något roligt. Steve skulle nog gladeligen ha suttit framför datorn eller TV hela dagen men jag insisterade på att nu gör vi något vettigt. Vi beslutade oss slutligen för att åka till South Kensington och gå på Victoria och Albert och Science museum. Det var flera år sedan både jag och Steve var där sist och en liten dos av både historia och vetenskap skadar inte.Den här massiva glasskulpturen hänger vid ingången till V&A. Den ser mest ut som någon slags utomjording med tentakler eller Medusa från den grekiska mytologin.

Först gick vi till V&A där de hade en intressant modeutställning med kläder från 1800-talet och framåt. Det pågick också en utställning med Grace Kellys kläder men tyvärr var alla biljetter utsålda för dagen. Vi gick runt cirka en timme och såg allt ifrån silver- och guldsmycken till konst av Picasso och Matisse innan vi fortsatte till Science Museum. Tyvärr pågick det någon slags renovering eller utvidgning av museet så många avdelningar vad stängda men det är ändå värt ett besök. Där finns något för gamla och unga.

Med våra huvuden fulla av ny kunskap och kurrande magar beslöt vi oss för att leta efter en italiensk restaurang i South Kensington, vilket inte var svårt. Vi gillar inte de stora kedjorna men och hittade tillslut en som vi tyckte såg bra ut, Rocca.
Jag valde italiensk skinka med ruccola och parmesanost till förrätt och...
Kyckling- och paprikasallad med ännu mera ruccola till huvudrätt. Maten var helt ok men jag har ätit bättre, som t.ex. på Frankie's Express.

Efter lunchen/middagen gick vi en bit för att Steve skulle få sträcka på benen. Han hade valt pizza så han var mättare än mig:-).

Tänk om alla husnummer i London var så här bra märkta! Normalt kräver det ett mindre detektivarbete för att hitta till rätt adress.

Jag skulle kunna gå gata upp och gata ned i London och titta på hus i flera timmar. Den Viktorianska och Edvardianska arkitekturen är helt klart min favorit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...