31 maj 2010

Bank holiday-måndag

Efter att inte ha tagit ett steg utanför Wandsworth på två dagar hade jag allvarlig lappsjuka och beodrade Steve att nu måste vi åka och se någon annan del av staden eller så blir jag galen. Sagt och gjort, efter gymmet åkte vi in till min gamla "jobbstadsdel" Farringdon i nordöstra London för en sen lunch eller tidig middag till en av våra favoritrestauranger Little Bay. Restaurangen var inte lika mysig som Little Bay i Battersea men tills den är renoverad så får den duga:-).

Till förrätt valde jag grönsaksterrin med pestosås.
Och till huvudrätt blev det griskött med potatismos, savoykål och rödvinssås. I Finland äter vi griskött hela tiden men här blir det jättesällan trots att jag egnentligen föredrar griskött mot nötkött. Steve är inte så förtjust i griskött sedan han gav sig själv matförgiftning när han som tonåring försökte tillreda halvfruset griskött i mikrovågsugnen när hans föräldrar var på semester.
Jag hoppade över efterrätten för jag ville spara lite rum för drinkar på min absoluta favoritpub Princess Louise i Holborn. Den är så vacker att jag skulle kunna sitta och njuta där i timtals. Ölen, vinet och spriten som dom säljer är antingen tillverkat i eget bryggeri eller säljs med ensamrätt.

När vi promenerade från Farringdon till Holborn var det som om att promenera i en öde stad. Alla Londonbor som har möjlighet flyr stan under längre helger. Till och med många av pubarna var stängda.

Ingen här...
Och ingen här...

Jag brukar oftast klaga på att det är så svårt att hitta namn på gator men här kan jag verkligen inte klaga:-) "Min" pub var iallafall öppen och jag fick min veteöl som endast bryggeriet "Samuel Smith" säljer.
Vackra kakelplattor och dörrkarmar i trä
Flaskor med gamla etiketter, ingen Coka Cola eller Smirnoff-vodka så långt ögat når
När vi promenerade ned till The Strand för att ta bussen hem råkade vi på de här två figurerna. För de som är trötta på vanliga trädgårdstomtar så kan jag berätta att de är till salu.

Jag och Steve kunde inte heller motstå att kasta oss in i minifontänerna vid Sommerset House

Steve lite mer behärskad än jag:-)

2 kommentarer:

  1. hemkommen från London inser jag att jag missade en hel del av de matställen och framför allt pubar jag hade tänkt besöka under en vecka. Men det är så alltid, om man hinner med hälften av det som planerats är det bra. Jag har slutat planera, försöker ta dagen som den kommer istället, inser att det blir bra ändå. De där fontänerna hade suttit bra under vår första helg i London när det var +30 grader hett, och man försökte svalka sig och undvika solen.

    SvaraRadera
  2. Jo, det är nog bäst att inte göra ett minutschema, då missar man alla roliga impulsgrejer och ska man hinna testa ens hälften i pub- och restaurangväg så skulle man inte få göra annat än springa och till sist kravla från ställe till ställe:-) Ni hade verkligen tur med vädret åtminstone en del av resan. Det är dock lite för hett med 30 grader när man befinner sig i en storstad...fast då kan man ju alltid ta en tur på Themsen eller åka ned till Brighton över dagen.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...