15 april 2010

Pub quiz

När jag mötte upp med Ivonne på The Spotted Horse igår kväll såg vi till vår glädje att de anordnade pub quiz, dvs. frågesport, samma kväll. Det kostade £1 per person att delta och vinnaren fick en champagneflaska eller något liknande. Vi hade inga förhoppningar om att vinna eftersom många frågor handlade om England eller det engelska språket men det är kul att delta.

När vi betalat deltagaravgiften satte vi oss vid ett av de få lediga borden i pubens tävlingsdel och väntade på att få sätta igång. Pubfrågesporter är väldigt populära i England och varje pub med självaktning håller frågesporter åtminstone en gång i månaden. Det har också blivit allt mer populärt med pokerkvällar, säkert på grund av online-pokern. Karaoke är dock (lyckligtvis) på bortgång, förutom i den halvsunkiga puben mittemot vårt hus där de varje fredag brölar till 80-talshits. Det här är ett av de få tillfällen som man är glad över att pubarna måste stänga kl 11.30 eftersom vårt sovrumsfönster vetter mot puben:-)

Tillbaka till pub-quizen. Det var 40 frågor och efter 20 frågor tog man en paus, böt svarsformulär med ett annat lag, gick igenom svaren och räknade hur många de hade fått rätt. Sedan gav man tillbaka pappren och tävlingen fortsatte. Ivonne och jag vann naturligtvis inte, men vi blev bättre än ett antal engelska lag så vi får vara nöjda:-) Vi tänkte dock förlora en poäng när Ivonne, som är tysk, inte höll på att känna igen en kartbild som föreställde Tyskland:-)

Före pub-quizen startade hade vi beställt in en mezzetallrik som vi delade. Den innehöll tzatziki, pitabröd, halloumi-ost, oliver, hummus med mera. Jättegott, men jag undrar dock om det inte blev något fel med hummusen för den smakade väldigt av vitlök, den såg också ut som riven vitlök, lite sådär vattnig. När jag kom hem efteråt tänkte Steve nästan svimma av min andedräkt:-) Jag hotade honom med att om han snarkar under natten kommer jag att andas på honom. Jag vet inte om det var mitt hot eller bara tur, men han gav inte ifrån sig ett enda pip under hela natten:-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...