20 april 2010

Magplågor

Kom just från gymet och har ätit finskt rågbröd med humous och halloumi. Jo, lite konstig kombination men det var det enda pålägget jag hade i kylen. Till efterrätt blev det en bit av min cheescake så nu har jag fyllt på alla kalorier som jag lyckades tappa på gymmet. Ordningen är återställd:-).

Jag hade planerat att gymma igår också men det fick jag ställa in eftersom jag fick en av mina IBS-attacker på eftermiddagen och det är lite svårt att träna när man nästan står som en fällkniv på grund av magsmärtorna:-) Min första attack fick jag -94 och de har kommit med oregelbundna intervaller, ibland en gång i månaden ibland en gång i halvåret. Jag har inte besökt någon läkare utan har googlat mina symptomer och ställt min egen diagnos. Min ena bror verkar lida av samma problem.

Det värsta med IBS (irriterad tarm) är att det ofta kommer som en blixt från en klar himmel med lite småkramper som blir stadigt värre om jag inte har möjlighet att gå och lägga mig. Jag har försökt att äta, inte äta, dricka "Fernet branca" (på inrådan av en kollega. När man är desperat provar man allt:-), ta värktabletter men det irriterar bara magen ytterligare och gör smärtorna värre. Ryggläge är det enda som garanterat hjälper. Ibland kan det gå över av sig själv men oftast inte, så det brukar bli det en utdragen plåga med en mage och rygg (det börjar i magen och sprider sig sen till ryggen) som krampar och bränner om vartannat innan jag kan ta mig hem. Om attacken har hunnit få ett ordentligt grepp brukar det kännas som om jag gjort 500 situps dagen efter, tyvärr har det inte lett till några sexiga magrutor:-) Det finns inga direkta bot eller hjälpemedel utan man får lära sig leva med det helt enkelt och min IBS är ganska mild jämfört med många andras.

3 kommentarer:

  1. oj,låter inte roligt alls med återkommande kramper och smärta. Jag är av den åsikten att inget kommer "av sig självt" och att allt går att bota bara man kommer fram till roten i problemet. Nu är jag inte så inne vad gäller tarmsjukdomar, men vet att ryggen och magen är kopplade till varann. Har man magproblem har man också oftast ryggproblem, så då ska man börja med att åtgärda magen med typ tarmrensning osv. Dina tarmlemhinnor är säkert irriterade sedan en tid tillbaka. Har dock hört om människor som blivit bättre genom att äta enligt LCHF-metoden, alltså inga kolhydrater så man lämnar bort bröd, pasta, ris, potatis osv.
    Jag gjorde en slags mild tarmrensning i vintras där jag åt ett pulver blandat i vatten en gång om dagen, nu funkar min mage som klockan. Krossade linfrön är bra liksom psylliumfrön, de hjälper slemhinnan att hållas frisk. Det kan hända att dina besök till kiropraktorn har samband med dina magplågor, eftersom ryggen o magen är kopplade men fortsätt ändå med behandlingarna om du står ut med smärtorna.
    Det lättar nog småningom, men ibland blir man sämre innan man blir bättre, när läkeprocessen i kroppen sätts igång.

    SvaraRadera
  2. Jo, jag tror också slemhinnorna är irriterade, har känt av dem lite sen i måndags vilket inte brukar vara fallet. Jag gick till en hälsokostaffär idag för att köpa linfrön men en påse kostade £5 pund!! Jag får gå och kolla till de billigare Holland & Barrett imorgon istället.
    Din milda tarmrensning låter intressant, det skulle nog vara bra med en intern vårrengöring också. Jag försökte kolla i samma hälsokostaffär idag men hittade inget. Kan man månne köpa pulvren online?

    SvaraRadera
  3. jag köper mina linfrön i vanlig affär, men de kanske inte finns i London? Kom ihåg att de helst ska vara krossade, annars kommer de ut som de gick in...Jag betalar inte mycket för dem här. Tarmrensningspulvret kan köpas online, Colon Clear, det är ett finskt märke. Jag har använt light-produkten, som är ämnad för känslig mage.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...