12 mars 2010

Helg och matvanor

2o min kvar och jag tar helg!!. Var just och handlade lite youghurt och edamamebönor för min resa ned och för att inte bli alltför hungrig inför eventuell middag.

I Steves familj finns det inget som heter fasta mattider, något som jag är van vid hemifrån. De äter lite när de passar och småäter gärna godis och chips och det blir många och långa timmar mellan måltiderna.

När vi hälsar på hos hans föräldrar brukar vi äta frukost vid 9, varefter vi alla åker in till någon av grannstäderna och shoppar. När vi kommer hem vid typ 2-tiden sätter Steves farsa på vattenkokare för eftermiddagens första kaffekopp. Vid 4 börjar Steves morsa prata om att det kanske är dags att börja göra middag, men sätter vanligtvis inte igång förrän en timme senare. Sedan kockar hon i typ två timmar och i bästa fall har vi vår kombinerade lunch/middag vid 6:-)
Jag fattar inte hur folk kan äta på det där sättet, men så leder det också till mycket småätande, något som jag inte är väldigt förtjust i.

Hemma i Finland äter vi frukost mellan 8 och 10, lite beroende på när vi stiger upp, men sen är det lunch kl 12, eftermiddagskaffe med dopp kl 3 och middag kl 6. Jag tycker det är perfekt för då hinner man inte bli vrålhungrig plus att man vet när man ska gå till bords. Det här är igen något som Steve har problem med när vi är och hälsar på mina föräldrar på sommaren. Han säger att han hinner knappt lämna matbordet innan det är dags att sätta sig igen:-) Problemet är att han älskar morsans mat och bakverk och sitter länge och njuter vid matbordet och tar om både en och två gånger:-) Jag har sagt åt honom att han inte behöver äta av allt som bjuds men då det är så svårt att hålla sig när det är så gott:-))

2 kommentarer:

  1. ja tacka vet jag strukturen i Finland när det gäller mattider!! Jag har själv problem med att blodsockret sjunker när det är för länge mellan måltiderna och blir då yr och svag. Dessutom är det väl hälsosammare att äta lite men ofta, sägs det ju..

    SvaraRadera
  2. Absolut. På lördag verkade ingen äta frukost, eller lunch heller för den delen, så den första och enda måltiden (förutom ett par bitar chokladkonfekt på dagen) blev kl 8 på kvällen när vi gick på restaurang. Man täcks ju inte riktigt gå och botanisera i andras kylskåp heller:-)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...