15 mars 2010

Besök hos kotknäckare

Idag hade jag tid hos en kiropraktor efter jobbet. I snabbkontrollen på mitt gym för en vecka sedan kom kiropraktorn fram till att de nedersta kotorna i ryggraden var stela och lite inflammerade efter att jag överanssträngt mig när jag tränade ryggen för ett par månader sedan. Under besöket idag gick hon igenom rygg och hållning mycket noggrant och avslutade med att rycka några kotor på plats. Hon sa att hon fick ta i ordentligt för att få bort dem i sin felaktiga position. Hon gav mig också några rörelser som jag skulle träna både morgon och kväll. Jag ska dit igen på fredag.

När jag kom till kliniken fick jag börja med att svara på fyra sidor med frågor om min hälsa och bland annat gjorde jag misstagt att säga att jag har högt blodtryck då och då. Det är tyvärr ett släkt- inte livsföringsfel. Naturligtvis ville hon då prova mitt blodtryck och undertrycket var högre än någonsin. Jag har dock inte känt av det på något sätt, men jag har väl vant mig med mitt jojoblodtryck. Hon sade att hon skulle skriva remiss till min doktor efter fredagens besök (om det fortfarande är högt) så att de kan följa upp det. Elände, får väl dricka en flaska vodka före besöket så att kroppen och hjärtat slappnar av, jag vill INTE börja äta blodtryckspiller:-)

När jag kom hem berättade jag för Steve vad som hänt och föreslog att han också skulle gå. Han har konstant värk i ena halvan av kroppen efter en misslyckad knäoperation för 10 år sedan och det skulle verkligen inte skada honom att prova på. Det lär nog inte räcka med 2-3 besök för att få hans kotor på rätt plats dock, snarare 20-30.

2 kommentarer:

  1. Jag hör till dem som sysslar med alternativvård, reiki och zonterapi. Jag tycker det är bra att du gått till en kiropraktor, kanske du får börja med att stretcha efter varje gymbesök...vad jag förstått om högt blodtryck är det oftast livsstilen som man bör se om, stress, mat, vila osv. Livsstilen går ju oftast i arv generation efter generation, om man inte bryter mönstret. Jag skulle rekommendera magnesium som lugnar kroppen, dricka mera vatten för att tunna ut blodet, ta det lugnare, sova mer, ät mer nötter och gröna grönsaker(magnesium), pröva t.ex zonterapi eller taktil stimulering. Gör allt detta för att slippa ta medicin, den gör dig tyvärr inte bättre enligt min mening. Detta har hjälpt andra att få ner trycket, så pröva gärna...

    SvaraRadera
  2. Jo, stretching skulle nog verkligen inte skada, lämnar alltid gymet med dåligt samvete:-). Jag äter tämligen hälsosamt tycker jag, är försiktig med salt och håller mig borta från friterad mat och andra hel- och halvfabrikat. Jag äter också frukt och grönsaker varje dag men det kan nog inte skada att testa ett tillskott av magnesium också. Det lär visst vara bra för mycket?! Jag känner mig inte stressad men är det säkert, det har säkert blivit ett normalt tillstånd för mig.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...