24 januari 2010

Skitdag

Lördagen var verkligen en riktig skitdag. Kl 10.45 skulle vi kolla på en bostad i Southfields och vi vandrade iväg i god tid. När vi kom fram stod bostadsförmedlaren och väntade och sa att vi tyvärr inte kunde kolla den nu. Säljarna hade haft fest på fredag och nu låg de och deras kompisar däckade och lägenheten såg ut som ett bombnedslag. Han hade också tvingats att skicka iväg ett annat par. Vi fick gå hem hem igen. En timme efter att vi kommit hem fick jag ett samtal om lägenheten som vi satt ett bud på och som vi trodde vi hade haft goda chanser att få. Det visade sig att vi inte fick den. Den gick istället till ett par som redan hade alla pengar på banken, och då hade inte ens säljarna själva någonstans att flytta ännu. Överföringen av pengarna för Steves lägenhet ligger bara mellan 4-6 veckor borta men det var av någon orsak för lång tid. Den nyheten fick vårt humör att sjunka under nollsträcket.

Kl 2 trodde vi att vi skulle se en bostad för andra gången i Earlsfield. Det visade sig dock att bostadsförmedlaren först hade bokat in en timmes diskussion med en ekonomisk rådgivare, trots att vi sagt tidigare att vi redan har lånet ordnat. Vi har talat med tre olika rådgivare och det räcker mer än väl. Det skulle vara bra om folk lyssnade på vad man säger. Förmedlaren hade annat inbokat fram till kl 3 så vi fick "dra runt" i Earlsfield i en timme vilket är en lång tid på en plats med endast en "affärsgata" som endast har restauranger, pubar/barer och en och annan kiosk.

Kl 3 kunde vi äntligen kolla lägenheten. Jag gillar den fortfarande men Steve har börjat tveka. Varför vet jag inte, och inte han heller vilket gör allt svårare. Nå, iallafall satte vi in ett bud som vi visste inte skulle antas eftersom det låg mycket under utgångspriset. Budgivningen fortsätter troligen på måndag för jag gav ännu ett bud som säkert också avslås. Hittar vi inget snart så får vi nog hyra något en tid medan vi söker eftersom den nya ägaren av Steves lägenhet säkert vill flytta in ganska snart. Steve, engelsman som han är, blev först helt upprörd när jag gav honom förslaget. I England köper man det första man gör när man flyttar hemmifrån, man hyr inte. Varje hyra som man betalar är en fruktansvärd förlust enligt dem. Jag sade åt honom att jag hyrt sedan jag flyttade hemifrån efter studenten och det har jag inte tagit skada av eller känt som någon förlust. Då har vi iallafall pengarna på banken och kan betala bostaden genast.

Den enda ljusglimten var middagen på Brewers Inn som ligger ett stenkast från vår bostad. De har ett erbjudande att man får två huvudrätter och en flaska vin för £20 vilket är helt ok med tanke på att en huvudrätt är mellan 8 - 12 pund.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...