17 november 2009

Lat eller oorganiserad

Ibland förvånas man av hur svårt vissa har att ta sig i kragen och göra sitt jobb. Det finns ett par i mitt team som alltid är ute i sista minuten när det gäller att möta en deadline, ofta missar de den för de har inte fått ändan ur vagnen och börjat på sitt projekt i tid. Jag jobbar på ett online-spelföretag med webbsidor på många olika språk och allt material måste därför översättas till sina respektive språk. En av mina uppgifter är att koordinera pokeröversättningarna och jag har rivit mitt hår både en och flera gånger i mina försök att få speciellt två av översättarna att få in i sitt huvud att börja i tid och få jobbet färdigt. Projektet slutar inte med deras översättning utan sedan ska texten skickas vidare till andra som bearbetar materialet ytterligare så att det ska kunna skickas ut. Oftast ska alla språk skickas ut på samma gång och om en eller två av översättarna är försenade så kan inget språk skickas ut, vilket kan innebära att en kampanj blir försenad som i värsta fall kan innebära minskade inkomster. Det är alltid samma 2 översättare som är försenade, och speciellt en av dem har ingen annan ursäkt än att hon är fruktansvärt lat eller omotiverad. Hon har minst av alla att göra men är alltid sist ut, hon gör allt annat än att jobba. Jag sitter bakom henne så jag ser vad hon sysslar med på dataskärmen. En typisk arbetsdag ser ut på följande sätt:

10.17 Anländer till jobbet, sist av alla
10.18 Berättar för de närmaste kollegorna om jobbig tunnelbaneresa, bussresa, föregående kvälls händelser
10.38 Frukost framför datorn, kollar Facebook, privata email, läser nyheterna online
11.25 Kollar jobbe-mail
11.26 Skriver meddelanden på facebook, besvarar privata email, kollar på videon på youtube
12.00 Teammöte
12.30 Går ut och köper lunch
12.57 Lunch framför datorn, kollar Facebook, privata email, läser nyheterna online
13.23 Skriver meddelanden på facebook, besvarar privata email, kollar klipp på youtube
14.00 Beställer något på internet
14.20 Kollar jobbe-mail
14.21 Kollar klipp på youtube, flera gånger
14.30 Brandövning, alla ut ur byggnaden
15.00 Läser något på wikipedia och andra webbsajter, troligen inte jobbrelaterat
15.45 Öppnar vårt "content management system" och översätter faktiskt ett par rader
16.00 Tillbaka på Facebook och youtube
16.17 Ut och köper godis
16.32 Äter godiset och surfar på nätet
16.47 Översätter några rader till

Jag åkte från jobbet kl 17 så jag vet inte vad som händer sedan, inte mycket enligt en kollega som koordinerar översättningen av andra produkter. Hon har en massa långa och knepiga texter som ska översättas med deadline i början av veckan och hon har inte ens öppnat dem ännu. Det kommer säkert att bli som vanligt; hon inser att texen är mer krävande än hon trodde och att det kan bli svårt att möta deadlinen, såvida hon inte jobbar halva natten, hon får panik, skyller på långsam dator och mjukvara, säger att hon inte fått vissa email etc. Det är allt och allas fel utom hennes eget.

Det är som att jobba på dagis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...