22 oktober 2009

England och boende



Man kan verkligen inte klaga på vädret i London. Jag tycker att det är soligt och fint mest hela tiden, och regnar håller det sällan på länge.

Jag och min finska kollega Hanna på Themsen-kryssning med jobbet i augusti


Den här sommaren och hösten har dessutom varit exceptionellt vacker måste jag säga...det är nästan kallare inomhus än utomhus:-) Isolering av hus är dock något som engelsmän inte förstår sig på. I vår lägenhet har fönstren dubbla fönsterrutor och Steve har dessutom satt en extra isoleringsremsa runt fönsterkarmarna men lika förbaskat viner det genom fönstret (trots att det är kav lugnt utomhus) och gardinerna fladdrar. Det skulle väl vara ok om man kunde ha på värmen hur ofta man vill, och det kan man kanske om man är rik. Men som en vanlig dödlig så får man välja stunderna när man vill ha det varmt och sköt noga...när man vill fira något speciellt typ:-). Vin och hemlagad trerätters i all ära, här sätter vi på elementet...i ett rum...om vi vill slå på stort!

Jag kände inte till problemet med mögel inomhus innan jag bott några år i London. Eftersom det är dyrt (och onödigt enligt engelsmän) att ha på värmen i alla rum, så blir det otroligt fuktigt inomhus under vinten och kondensen rinner på insidan av fönstret. I fukten trivs möglet och det växer som gräs, det kommer till och med mögel på möglet. Som tur är finns det mögelsprej med klorin som man kan spreja på eländet då och då men det kommer tillbaka lika snabbt. Nå, det som inte dödar stärker:-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...